Verbeter je sociale vaardigheden: presteer beter op je werk en privé!

Wat verstaan we eigenlijk onder sociale vaardigheden? En waarom zou jij je sociale vaardigheden willen ontwikkelen? Om antwoord te geven op deze vragen, eerst een korte uitleg wat sociale vaardigheden nu precies zijn:  Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang met anderen, en dus noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar bij een goede samenwerking. Bij sociale vaardigheden horen onder andere: inzicht hebben in de ander, goed kunnen luisteren, aandacht hebben voor andermans gevoelens en conflicten oplossen.

Hoe beter je sociale vaardigheden zijn, hoe makkelijker het wordt om je te verbinden met mensen op je werk, thuis of elders. Van kinds af aan worden sociale vaardigheden aangeleerd. En zoals voor alle gedrag geldt, zijn sociale vaardigheden ook deels aangeboren. Sommige mensen zijn in aanleg erg sociaal vaardig, bij anderen kost het meer moeite.

Sociale vaardigheden zijn een must in deze maatschappij. Wanneer je je sociale vaardigheden niet ontwikkelt of niet ontwikkeld zijn, heeft dit impact op je omgang met anderen, zowel op privé als professioneel vlak. In een studie van David Deming is aangetoond dat werknemers met sterke sociale vaardigheden waardevoller zijn voor werkgevers dan collega’s die weliswaar hoger gekwalificeerd zijn in de vaardigheden om een job uit te kunnen oefenen, maar minder beschikken over sociale vaardigheden.

Welke sociale vaardigheden zijn belangrijk op het werk?

Sociale vaardigheden zijn belangrijk op de werkvloer, en daarom zoekt bijna elke werkgever naar kandidaten met goede sociale vaardigheden. Maar om welke sociale vaardigheden gaat het hier dan precies? Hieronder vind je de top vijf van sociale vaardigheden die werkgevers zoeken bij kandidaten voor een nieuwe job:

  • Empathie

Empathie is een zeer belangrijke sociale vaardigheid. Om goed met anderen om te kunnen gaan, moet je in staat zijn om te begrijpen hoe die ander zich voelt.

  • Samenwerking

Samenwerking is vooral belangrijk als je in een team werkt, waar je met anderen moet samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Maar ook wanneer je op je werk niet dagelijks in teamverband werkt.

  • Mondelinge en schriftelijke communicatie

Communicatie is het vermogen om jezelf uit te drukken in duidelijke taal die anderen kunnen begrijpen. Je hebt enerzijds verbale communicatieve vaardigheden nodig wanneer je persoonlijk of aan de telefoon met anderen spreekt. Schriftelijke communicatie speelt anderzijds een rol wanneer je op je werk e-mailt, teksten schrijft, verslagen of presentaties maakt.

Een andere belangrijke communicatievaardigheid die je helpt om goed met anderen om te gaan is om aandachtig luisteren. Actief luisteren naar wat je werkgever van je vraagt, naar wat collega’s tegen je zeggen en werknemers van je vragen. Mensen vinden het prettig als ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden.

  • Non-verbale communicatie

Terwijl schriftelijke en verbale communicatie een belangrijke vaardigheid is, is non-verbale communicatie ook zeer belangrijk. Door middel van goede lichaamstaal, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen kun je jezelf uitdrukken als een empathisch persoon bent die aandachtig naar anderen luistert.

Hoe verbeter je je sociale vaardigheden?

Bij het ontwikkelen en verbeteren van sociale vaardigheden zie je dat de leercirkel van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam van toepassing is. De eerste stap van een leerproces is dat je onbewust onbekwaam bent. Weet je eigenlijk wel welke sociale vaardigheden jou al goed liggen? En welke sociale vaardigheden er precies zijn? Het ontwikkelen van zelfbewustzijn hierin is de eerste stap. Wanneer je je social skills echt onder de knie hebt, ben je onbewust bekwaam, en lijken sociale vaardigheden als vanzelf te gaan. Oefening baart kunst, zoals ze zeggen!

9 tips om je sociale vaardigheden te verbeteren

Voel jij je ongemakkelijk in sociale situaties? Ben je verlegen en heb je moeite om gesprekken aan te gaan? Dan kun je beginnen met het verbeteren van je sociale vaardigheden door onderstaande praktische tips te oefenen. Wanneer je deze oefeningen regelmatig herhaalt, leer je steeds beter hoe je je emoties kunt uiten en hoe je effectiever kunt samenwerken. Jouw vertrouwen krijgt een boost en je gaat makkelijk een gesprek, thuis en op het werk.

  • Begin klein!

Als naar een feestje gaan of tijd doorbrengen in een menigte overweldigend lijkt, begin dan klein. Ga eens naar de supermarkt en maak een praatje met de caissière. Oefen geleidelijk aan met het maken van kleine praatjes.

  • Stel open vragen

Stel open vragen in een gesprek. Hiermee moedig je anderen aan om te praten, zodat je zelf niet steeds hoeft te praten en de aandacht niet continu bij jezelf ligt.

  • Moedig anderen aan om over henzelf te praten

De meeste mensen vinden het leuk om over zichzelf te praten. Stel een vraag over iemands carrière, hobby’s of familie. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in wat er gezegd wordt. Als je een gesprek gaande wilt houden, moet je het net als pingpong spelen.

  • Creëer haalbare, kleine doelen voor jezelf

Stel een aantal kleine doelen voor jezelf vast. Start met het oefenen van slechts één bepaalde sociale vaardigheid om vervolgens te werken aan strategieën die je sociale leven zullen verbeteren.

  • Maak complimentjes!

Complimentjes kunnen een goede manier zijn om de deur naar een gesprek te openen. Bied een medewerker een compliment aan voor de presentatie die hij gaf of complimenteer je buurman met zijn nieuwe auto.

  • Lees boeken over sociale vaardigheden

Er zijn veel boeken die je kunnen helpen om specifieke sociale vaardigheden aan te leren. Hieronder vind je mijn favoriete boeken rond sociale vaardigheden.

  • Goede manieren en beleefdheid

Oefen beleefdheid, dankbaarheid en het gebruik van goede tafelmanieren om je sociale vaardigheden te verbeteren.

  • Besteed aandacht aan je lichaamstaal

Non-verbale communicatie is erg belangrijk. Let tijdens een sociale interactie op je lichaamstaal. Probeer er ontspannen uit te zien, maak voldoende oogcontact en sta open voor een gesprek.

  • Negatieve gedachten identificeren en vervangen

Als je veel negatieve gedachten hebt over sociale interacties, kan het een self fulfilling prophecy worden. Iemand die bijvoorbeeld denkt: “Ik ben echt ongemakkelijk en ik zal mezelf voor schut zetten”, kan op een feestje in de hoek gaan zitten en uiteindelijk het feestje verlaten met de gedachte “Zie je, er heeft toch niemand met me gesproken”. Vervang deze negatieve gedachtes door meer realistische gedachten zoals: “Ik kan een gesprek voeren en ik kan nieuwe mensen ontmoeten”. Hierdoor ga je niet schuchter in een hoekje zitten, maar daag je jezelf uit om een gesprek aan te gaan en te socializen.

Het verbeteren van je sociale vaardigheden is niet altijd gemakkelijk. Je moet jezelf uitdagen om ze te oefenen en bovenstaande tips echt uitproberen. Sociale vaardigheden zijn net als spieren, ze worden alleen maar sterker naarmate je ze meer gebruikt! Je zult zien dat je leert te netwerken en nieuwe mensen ontmoet. En soms zul je ook eens falen, maar dat is helemaal oké. Het gaat erom dat je je sociale vaardigheden traint en het zo vaak mogelijk doet dat je op een enkele mislukking of ongemakkelijke ervaring na, kunt terugkijken en ervan kunt leren!

Boeken over sociale vaardigheden

Wil je je sociale vaardigheden verbeteren om meer zelfbewust te worden, je emotionele intelligentie te verbeteren of om succesvol te kunnen samenwerken op je werk? Bekijk dan eens een van deze 3 boeken met praktische tips:

Elementaire sociale vaardigheden
Marian Adriaansen en Josien Caris
€41,95 via bol.com

Verborgen regels – praktische hulp bij het leren van sociale vaardigheden
Brenda Myles
€15 via bol.com

Praktijkgerichte sociale vaardigheden
Mirjam Groen, Henk Jongman & Drienne Van Meggelen
€33,95 via bol.com

Tedex talks die hulp kunnen bieden bij het verbeteren van sociale vaardigheden.

  1. 10 manieren om een beter gesprek te voeren van Celeste Headlee
    Wil je een andere baan, of wil je loonsverhoging? Het voeren van een goed gesprek is uitermate belangrijk. Radiopresentator Celeste Headlee deelt haar 10 tips voor een goed gesprek.

2. 5 manieren om beter te leren luisteren door Julian Treasure.
In een steeds drukkere en anoniemere wereld is echt luisteren een kunst geworden. De vijf manieren waardoor jij een betere luisteraar kunt worden.

3. De 6 communicatieregels die iedereen hoort te weten van Antoin Lacinai

4. 7 manieren om een leuk gesprek te voeren van Malavika Varadan.