Waardering: wie wil dat nu niet?
Er is meer honger naar liefde en genegenheid, dan honger naar brood.
– Moeder Teresa
Blij zijn met wie je bent. Merken dat je gewaardeerd wordt door de mensen om je heen, juist om de persoon die je bent. Dat is een heel prettig gevoel. En dat wil je in zoveel mogelijk situaties ervaren. Thuis, op het werk, in je relatie, je vriendschappen. Ieder mens heeft immers behoefte aan waardering en erkenning.
In de context van een groep staat er vaak een leidinggevende aan het roer die hierin het goede voorbeeld kan geven. Kan, want soms kan hij of zij zeker ook het slechte voorbeeld geven. Hoe herken je een goede leidinggevende? Het is iemand die in staat moet zijn om connecties te maken vanuit het hart met anderen. Connecties van dit soort zijn emotioneel en oprecht, waardoor mensen zich gezien en gehoord voelen. En dat leidt tot wederzijdse waardering.
Waardering is bovendien in de eerste plaats een gevoelskwestie. Daarom is het noodzakelijk dat jij en de mensen in je omgeving weten hoe je emoties moet uitzenden zodat ze opgepakt kunnen worden. Schiet iemand hierin tekort, dan groeit er na verloop van tijd iets scheef in de relatie.
Werk je veel met of in groepen, dan is deze podcast echt een aanrader. Dikke kans dat je na afloop je team of leidinggevende met andere ogen ziet!
Podcast “Waardering”
Ieder mens wil gewaardeerd worden
Ieder mens houdt van waardering. Je vindt het fijn om gewaardeerd te worden om wie je bent en misschien ook om wat je doet. Dat kan zijn wanneer je naar je werk gaat, wanneer je thuis bent of elders. Ieder mens heeft het in zich dat hij of zij zich gewaardeerd wil voelen. Nog fijner is als jij ook jezelf waardeert! Het is soms best lastig om dat gevoel van je gewaardeerd te voelen op je werk, thuis of elders te ervaren.
Wanneer je voor die groep staat, bijvoorbeeld als leidinggevende, ouder of trainer, is het je taak om ervoor te zorgen dat je de anderen waardeert. Als die persoon die de leiding heeft ook een werkelijke connectie maakt – niet enkel vanuit het hoofd, maar ook vanuit het hart – kunnen er bijzondere verbindingen ontstaan.
Waarom een hart tot hartconnectie
Je kunt heel veel doelen stellen voor je organisatie. Maar zolang je de mensen op jouw afdeling niet meekrijgt, vallen die plannen in het water. Ik geloof 100 procent in een hart-tot-hartconnectie. Waarom dat zo belangrijk is? Er zijn diverse studies die zich toespitsen op ‘het hart’. Enkele die ik toch wil aanhalen:
Het instituut HeartMath doet onderzoek naar de functies van het hart, maar ook naar wat je er mee kunt bereiken. Een mooi onderzoek dat ze deden bevatte plaatjes die een bepaalde emotie (negatief of positief) zouden opwekken. Vervolgens werd gekeken hoe het hart en de hersenen reageren op elk plaatje. Hieruit bleek dat ons hart telkens weer eerder reageert dan ons brein. Vaak reageerde het hart zelfs voor het plaatje zichtbaar werd. Je hart is dus een super intelligent, én super gevoelig, orgaan. Een hart-tot-hartconnectie is dus enorm veel sterker dan een connectie die je enkel met je hoofd maakt.
Bovendien is het elektrisch veld dat je hart maakt tot wel 60 keer groter dan dat van je hersenen. Zestig keer meer energie. Vanuit het hart komt er dus veel meer naar buiten dan uit het hoofd. Dat maakt het ook gewoon veel makkelijker om te communiceren met je hart. In je hart leven je emoties, in je hart leeft ook waardering, liefde, genegenheid. Op het moment dat je een hart-tot-hartconnectie maakt met iemand, spreekt de liefde. Als je dat enkel met je hoofd doet, dan is het bereik lang niet zo groot. Daarom geloof ik dat het voor alle leidinggevenden belangrijk is om met het hart te spreken. Maar hoe doe je dat?
Positieve vibes
Ten eerste moet je sowieso je eigen hart kunnen voelen en ervaren. Hoe doe je dat eigenlijk?
1. Een simpele oefening is jouw houding. Veel mensen staan gebogen of zitten achter hun laptop, achter hun bureau. Door deze houding laat je nooit je hart zien, je duwt het steeds naar achteren. Dus loop rechtop, schouders naar achter en je hart naar voren. Een eenvoudige fysieke verandering met grote gevolgen.
2. Neem de tijd om te mediteren en aandacht naar je hart toe te brengen. Voelen waar je hart zit en wat daar leeft. Let daarbij op je ademhaling die elke keer langs je hart gaat.
Dit zijn twee manier om, als leidinggevende, dichter bij je eigen hart komen en makkelijker een hart-tot-hartconnectie maken met anderen.
Ik geloof echt dat het creëren van positieve vibes in een groep gaat om het verbinden van jouw hart met dat van anderen, terwijl je je eigen hart ook met je hoofd verbindt. Je wilt natuurlijk ook resultaten behalen, beslissingen nemen, … Daarom is het belangrijk om je hart en hoofd op dezelfde lijn te krijgen. In dat opzicht maakt het overigens niet eens heel veel uit of je leidinggevende bent of een ander lid van de groep.
Respect en vertrouwen
Om waardering te bereiken heb je respect en vertrouwen nodig. Respect en vertrouwen win je door consequent te zijn. Door eerlijk te zijn. Naar je klanten toe, naar je medewerkers toe. Maar net zo goed in je privéleven. Wees consequent, hou je beloftes die je maakt. Wees eerlijk naar anderen, maar ook naar jezelf. En maak de tijd om waardering naar anderen te uiten. Creëer de positiviteit die je ook bij anderen wil zien. Maar hoe doe je dat?
Één van de belangrijkste elementen is dat je echt gaat luisteren naar mensen, zonder meteen een oordeel te vellen, zonder belerend te zijn. Het is geen fijn gevoel dat iemand zenuwachtig naar je zit te luisteren, dat je merkt dat die persoon eigenlijk geen zin of tijd heeft om je verhaal te horen. Luister met aandacht, zonder oordeel. En toon je medeleven daar ook bij. Geef eerlijke feedback, zonder er doekjes om te winden. Feedback is niet altijd leuk om te krijgen. Maar als je er niet duidelijk in bent, heeft je medewerker er helemaal niks aan. Probeer hierbij ook je visie mee te geven. Zowel die van jezelf als die van je organisatie.
Maak een plan. Een plan om jezelf bij te scholen, je medewerkers bij te scholen. Door daarin eerlijk en consequent te zijn en de ander een gevoel van waardering te geven, verbind je je met je hart én met je hoofd.
Heb er lol in een ander te zien groeien
Wat een leider, coach of ouder het meest plezier zou moeten doen, is om de ander te zien groeien. Heb lol in andere mensen keuzes te zien maken die goed voor ze zijn. Wees blij met groeien in zelfvertrouwen, in inzichten of bepaalde vaardigheden. Het maakt niet uit op welk vlak.
Door anderen te zien groeien, kun je zelf meegroeien.
Het is leuk om aan het hoofd van een groep te staan, maar het zijn de klanten en de medewerkers die voorbeelden zijn voor mij. Eens je in je hoofd krijgt dat je het niet enkel voor jezelf doet en dat je mag leren van de ander, is het enorm tof om leiding te geven. Moeder Teresa zei: Er is meer honger naar liefde dan honger naar brood. Hier heb ik geen cijfers van, maar ik zie wel dat mensen honger hebben naar waardering. Naar die hart-tot-hartconnectie.
Vraag en luister naar feedback
Ten slotte is het, niet enkel voor leidinggevenden, belangrijk om anderen om feedback te vragen. Luister daar naar met je hart én met je hoofd. Zorg voor een open sfeer waarbij constructieve feedback kan gegeven worden. Mensen willen niet de grond in geboord worden. En laat die feedback binnenkomen in je hart, maar ook in je hoofd. Je hoeft de doelstellingen van je organisatie niet te vergeten, maar durf ook te kijken naar jezelf. Kijk naar hoe jij voor de groep staat, wat jij kan verbeteren. Niet omdat de ander misschien gelijk of ongelijk heeft, maar om te kijken naar wat jij nog kan doen.
Wees jezelf
Maar bovenal blijft het belangrijkste advies: wees jezelf. Wees wie jij bent. Zowel als leidinggevende als ieder ander lid van de groep. Ieder mens is anders en dat is helemaal oké. Het is belangrijk dat je eerlijk en consequent bent en leeft vanuit je hart, connecties maakt met je hart. Wees open heb lol in het leven en in het zien groeien van anderen. Want als de ander groeit, groei je zelf mee.