Meer energie nodig? Lees deze 21 tips.
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 november 2015 

21 tips voor meer energie

Of het nu zomer, winter, lente of herfst is: we kunnen altijd wel wat meer energie gebruiken. Dit kun je buiten jezelf zoeken, maar ook verkrijgen van binnenuit. Je kunt een energyboost krijgen van lekker eten, of door jezelf op een andere manier te verwennen. Je kunt ervoor kiezen om dingen buiten je comfortzone te ondernemen, of om juist doelgericht de rust op te zoeken.

Er leiden meerdere wegen naar Rome als het gaat om meer energie. Hier volgen 21 tips! Deze heb ik voor jou heb verzameld en op een rijtje gezet. Ze zijn misschien niet allemaal even gezond of verantwoord, maar het doel heiligt in dit geval de middelen.

 

  1. Een koude douche

Heb je moeite met wakker worden? Zit je altijd met een sloom hoofd aan het ontbijt, om je vervolgens met frisse zee springentegenzin naar je werk te slepen? Begin de ochtend dan met een koude douche. Ik weet zeker dat je daarna direct wakker bent en die frisse tegenzin hebt ingeruild voor een fris hoofd.

  1. Een duik in de zee

Dit is de buitenvariant van de eerste tip. Zie het als een nieuwjaarsduik, alleen dan op een iedere willekeurige dag.

  1. Hardlopen

Ga tegen je energieloze gevoel in, trek je hardloopschoenen aan, stap je deur uit, doe een paar rek- en strekoefeningen en loop een rondje hard. Je komt zeker weten als herboren thuis.

  1. Een dansje in de vroege ochtend

dansenEen goed begin is het halve werk. Maar vaak zijn we in de ochtend veel te haastig. Je moet zorgen voor jouw ontbijt en dat van de kinderen en ervoor zorgen dat iedereen op tijd de deur uit is. Dit kan resulteren in veel ochtendstress. Neem daarom meteen na het opstaan een paar minuten voor jezelf. Zet een echt dansnummer op, een lied waar jij blij van wordt. Dans er vervolgens op los met de voetjes van de vloer; zo treed je de rest van de dag relaxter tegemoet.

  1. Een Mars eten

Uiteraard is dit niet de meest gezonde optie, maar als er even geen alternatief voorhanden is geeft dit je snelle energie. Bovendien kan het eten van de chocolade positieve effecten hebben.

  1. Mediteren

Je hoeft niet altijd actief bezig te zijn om nieuwe energie op te doen. Je kunt ook een rustig muziekje opzetten en gewoon even gaan zitten. De bedoeling van mediteren is vooral dat je jezelf terugbrengt in het NU en niet meer met je

glimlach vrouw

gedachten bij gisteren of morgen bent. Bedenk wel: voor deze methode geldt dat oefening kunst baart, dus misschien levert de eerste keer nog niet heel veel op als je nog nooit hebt gemediteerd.

  1. Glimlachen naar iedereen die je tegenkomt

Ook al voel je jezelf nog zo belabberd, als je naar een ander glimlacht krijg je vaak ook een glimlach terug. En hoe meer mensen naar jou glimlachen, hoe blijer jij daar weer van wordt!

  1. Powerposes aannemen

Je kunt met je lichaam je geest beïnvloeden. Bijvoorbeeld door een powerpose aan te nemen: plaats je voeten op tafel en leun met gestrekte benen naar achteren op je stoel. Vouw je handen achter je nek en duw je borst naar voren. Dit is een positie waarin je kracht uitstraalt. En wat je lichaam doet zal je geest langzaam maar zeker overnemen in de vorm van gedachten. Het resultaat? POWER en meer energie!

  1. Iets doen wat je eigenlijk niet durft

Angst en spanning opwekken is een uitstekende manier om de adrenaline door je lijf te laten gieren. Ga een keer bungeejumpen, of maak eens in je eentje een reis naar een onbekende bestemming. Verzin iets wat jou heel spannend lijkt, maar wat je tot nu toe nog niet aandurfde.

  1. Iets doen wat eigenlijk niet mag

onacceptabelIedereen kent wel dat opwindende gevoel dat je krijgt van iets doen wat eigenlijk verboden is. Zomaar wat vuurwerk afsteken, naakt zwemmen, borden kapot gooien tegen een brug, 160 km/u over de snelweg rijden (oh nee, doe dat maar niet!) en ga zo maar door: af en toe is het heel spannend om je innerlijke kind vrij te laten! Vaak levert het nog mooie verhalen op ook. Durf je eigenlijk niet, doe het dan samen met iemand.

  1. Uit eten gaan

Stap uit je comfortzone en ga ergens eten waar je nog nooit eerder bent geweest. Bijvoorbeeld een restaurant waar je goede recensies over hebt gelezen en nieuwsgierig naar bent geworden.

  1. Een TA-DA lijstje maken

Pak een pen en een papiertje en stel een TA-DA-lijstje op. We zijn zo vaak bezig met *to-do* lijstjes maken. Het is ook leuk om een keer een TA-DA-lijstje te maken voor jezelf met allemaal leuke dingen die je hebt bereikt, waar je trots op bent, die de afgelopen weken goed zijn gegaan! Lees het lijstje hardop aan jezelf voor en je sprankelt weer.

  1. Een half uurtje erop los schrijven

Schrijf al je gedachten van je af tot er niets meer over is en je hoofd leeg is. Als je de pen dan neerlegt voel je alleen maar je lijf.schrijven

  1. Een powernap nemen

Breekt een hele dag hard werken je fysiek of mentaal op? Neem dan even een powernap. Dat kan ook tussendoor op kantoor. Lekker een kwartiertje de ogen dicht en even je lichaam tot rust laten komen, om daarna weer heerlijk aan de slag te gaan met meer energie!

  1. Zwaaien met je armen

Ga stevig op de grond staan. Doe je armen omhoog, zak door je knieën en zwaai met je armen naar achteren. Doe dit 10 keer achter elkaar. Je voelt de energie door je lijf stromen en naar je voeten zakken. Ideaal om te doen als je bijvoorbeeld een vergadering van twee uur achter de rug hebt waarbij je de hele tijd op een stoel hebt gezeten.

  1. Een kaartje sturen

Een goede vriend of vriendin verrassen met een kaartje geeft nieuwe energie. Het verwennen van anderen en ze laten weten dat je aan ze denkt geeft jou een goed gevoel. En zij krijgen een mooi kaartje in de brievenbus!

  1. De sauna induiken

saunaIn de sauna kun je heerlijk tot rust komen en jezelf opladen. Het effect ervan is misschien niet direct merkbaar, maar als je na de sauna op tijd naar bed gaat kun je zeker de volgende dag weer met frisse moed aan de slag.

  1. (Kick)boksen levert meer energie op!

Ga eens heerlijk een uurtje er op los slaan en schoppen! Sta jezelf toe om alles eruit gooien en je helemaal te laten gaan. Kun je geen sportschool of personal trainer betalen? Dan kun je ook gewoon een stapel kussens op je bed of bank leggen en daar flink tegenaan rammen. Dat geeft net zoveel voldoening!

  1. Shoppen!

Bepaal voor jezelf een vast bedrag dat je in een dag mag uitgeven aan wat je waar wilt. Koop iets wat je normaal om wat voor reden dan ook zou laten staan (of hangen): je leeft er zeker weten weer van op!

  1. Gezond etenfruit

Een gezonde maaltijd voorziet je van alle noodzakelijke voedingstoffen en helpt je zo in balans te blijven. Door gezond en goed te eten verzeker je jezelf de hele dag door van een duurzame energievoorraad en voorkom je het krijgen van suikerdips.

  1. Meedoen aan de workshop Your Power…! 😉

Your Power is aan de slag gaan met je fysieke en mentale weerbaarheid. Je ontdekt en verlegt je grenzen terwijl je samen met anderen actief bent. Nieuwsgierig? Neem een kijkje op deze pagina!

Mijn favoriet om meer energie te krijgen is ongetwijfeld buiten sporten. De beweging, de natuur en de actie: daar word ik nou blij van. En ondanks dat ik soms geen puf heb om naar buiten te gaan weet ik dat ik me daarna altijd weer als herboren voel.

Wat is jouw favoriete manier om energieker te worden?

Over de schrijver
De next level Body & Mind Coach! Ik help professionals de ‘next level’ te bereiken door nuchtere coaching gericht op body & mind. Hoofd uit, hart aan.
Mieke

Door

Mieke

op 4 November 2015

Ha Lizet, Toch eens een keer die mars eten ;-) Leuk! Groet, Mieke

Lizet

Door

Lizet

op 5 November 2015

Eet smakelijk ;-)

Annet van den Akker

Door

Annet van den Akker

op 4 November 2015

Leuk die tips, ga vooral zo door Lizet!

Lizet

Door

Lizet

op 5 November 2015

Ga ik zeker doen!

Anke Fokkens

Door

Anke Fokkens

op 4 November 2015

Leuk lijstje Lizet! Ik krijg er energie van :-)) Die Ta-da ga ik vast nog een keer van je jatten ;-)

Lizet

Door

Lizet

op 5 November 2015

Tuurlijk; heb ik ook gedaan :-)

Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies