arrow_drop_up arrow_drop_down
7 november 2019 

De ultieme gids om te gronden en stress te verminderen!

“It’s no wonder we feel at peace when we’re in nature—the elements inside us match up with those outside of us.”

Daar loop je dan, met je blote voeten over het gras. Je kunt de grassprietjes tussen je tenen voelen. Met elke stap die je zet zak je een klein beetje weg in de aarde. Je voelt de zon op je gezicht en op de achtergrond hoor je vogels kwetteren.

Als jij op deze manier loopt, dan voel jij je gegrond. Je leeft volledig in het hier en nu en voelt  je verbonden met de aarde onder je voeten. Het klinkt misschien wat vaag of zelfs zweverig, maar er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken te vinden die dit bevestigen. In dit artikel neem ik het verschijnsel onder de loep. Aan het eind kun je dan bepalen of gronden iets is wat jij in je leven zou kunnen toepassen.

    1. Wat is gronden?
    2. De bewezen voordelen van gronden
    3. grondingsoefeningen
    4. Producten om je te helpen gronden
    5. Is gronden iets voor jou?

Wat is gronden?


Op z’n eenvoudigst gezegd is gronden (ook wel aarden) het volledig in contact zijn met de aarde. Het is een gevoel van zijn in het hier en nu met je bewegingen en je zintuigen. Dat klinkt op zich allemaal niet zo heel spannend, maar is het vaak ontzettend moeilijk. Hier in het Westen waarderen we vooral de kenniscultuur, waardoor we het leven heel erg vanuit ons hoofd, met de ratio, benaderen. Tot op zekere hoogte zijn we de verbinding met de aarde en zelfs ons eigen lichaam kwijtgeraakt. Door te gronden is het mogelijk om deze verbinding te herstellen.

Door onszelf opnieuw te verbinden met de aarde, keren we terug naar een gebalanceerde, neutrale staat van zijn. Onze lichamen zijn elektrisch geladen, de atomen waaruit we bestaan zijn positief en neutraal geladen. De aarde bevat negatieve ionen die via direct contact door ons heen stromen. Deze ionen zijn in verband gebracht met het tegengaan van verouderen, ontstekingen en ziektes*.

De nieuwe wetenschap heeft aangetoond dat direct contact met de grond een overdracht van energie tot stand brengt. Ze noemen het ook wel vitamine G: Gronden. Net zoals we vitamine D van de zon ontvangen, krijgen we deze vitamine van de aarde. Vitamine G is een soort elektrische voeding, waarmee het bio-elektrische circuit van onze organen wordt gestimuleerd. Het is dus een krachtige vorm van energie.

De bewezen voordelen van gronden


Bovenstaande beschrijving klinkt je waarschijnlijk al goed in de oren. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen die je in het dagelijks leven kunt merken als je actief aan gronden doet? Ik heb er een aantal voor je op een rijtje gezet. Je kunt onderaan het artikel alle links vinden voor meer achtergrondinformatie*.

  1. Een een uurtje gronden kan al zorgen voor betere bloedcirculatie en kan het ontstekingen in het lichaam voorkomen. Gronden ondersteunt tevens de cardiovaculaire gezondheid.
  2. Gronden verhoogt de kwaliteit van de nachtrust en is een effectief wapen in de strijd tegen verschillende soorten pijn.
  3. Het kan chronische ziekten helpen voorkomen.
  4. Mensen die aan gronden doen, zijn vaak in een betere stemming.
  5. Gronden werkt stressverlagend, doordat het lichaam minder cortisol aanmaakt. Corstisol is essentieel voor het lichaam om adequaat te kunnen reageren in stressvolle situaties, maar een teveel kan je op een vervelende manier uit balans brengen. Onderzoek heeft aangetoond gronden helpt bij het neutraliseren van cortisol.
  6. Het hartritme wordt door gronden genormaliseerd, ondersteund door een gebalanceerd sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel.

Mocht jij dus een stressvol leven leiden, of kampen met lichamelijke klachten, dan kan gronden precies zijn wat jij nodig hebt om de innerlijke balans te herstellen en weer op volle kracht te kunnen functioneren!

Grondingsoefeningen


Voor grondingsoefeningen is het belangrijk dat je ze integreert in je dagelijkse routine, zodat ze een gewoonte worden. Als je ze slechts af en toe doet, of alleen op momenten dat je niet lekker in je vel zit, zal de effectiviteit ervan aanzienlijk minder groot zijn. Ik probeer ze zelf tot ook een vast onderdeel van de dag te maken. Met wisselend succes, we blijven immers allemaal mens, maar oefening baart kunst! Persoonlijk ben ik een groot fan van de oefening met de handen op het hoofd. Deze voelt het beste, ik ben dan helemaal één met mijn lichaam en ben me volledig bewust van de grond. Jij kan een heel andere favoriet hebben. Zoek vooral een oefening die bij jou past en die jou in staat stelt de verbinding met jouw lijf en de aarde te herstellen. Hier volgt een aantal oefeningen die je kunt uitproberen.

1. Wees je bewust van je voeten

Een goede manier is om heel langzaam rondjes te lopen. Zet daarbij op een overdreven manier eerst je hakken op de grond, en rol vervolgens je voet heel langzaam af. Voel de druk op de hele voet. Als je dit eenmaal onder de knie hebt, kun je een aantal variaties toepassen. Loop bijvoorbeeld eens op  buitenkant van je voeten, op de binnenkant, alleen op je hakken of alleen op je tenen. Wat je ook doet, doe het langzaam en bewust.

Tijd: 1 minuut

2. Een grondingsobject

Zorg dat je een object bij je hebt waar jij je prettig bij voelt, en als je deze aanraakt, voelt meer contact met de jezelf maakt. Of pak een object vast en wees je bewust hoe het voelt, is het zacht, is het hard? Is het een prettige structuur, heeft het structuur?
Tijd: 30 seconden

3. Beweeg met je hele lichaam

Met een paar simpele stretchoefeningen of een korte yogasessie kun je weer helemaal in je lijf komen. Ben je niet zo van het stretchen en rustig bewegen, dan kun je er uiteraard voor kiezen om de intensiteit op te krikken, bijvoorbeeld met jumping jacks, squats, touwtje springen of een paar burpies.
Bij al deze oefeningen draait het vooral om het bewust zijn wat het bewegen met je doet. Hoe voelen je handen, je voeten, longen, enz.?

4. Houd je voeten of handen onder de kraan

Hier gaat het om het bewust ervaren van het water. Concentreer je op de straal  die over je handen of voeten glijdt, waardoor deze langzaam warmer worden. Zodra je gewend bent aan de temperatuur, draai je de kraan wat kouder. Voel nu de kou door je ledematen trekken. Dankzij de afwisseling tussen warm en koud blijf je als vanzelf dicht bij je lichaam. Een tip hierbij is om, als je je echt niet gegrond voelt en nog teveel in je hoofd zit, eerst je voeten onder de kraan te houden. Droog ze vervolgens af en doe een korte loopoefening..
Tijd: 1 à 2 minuten

5. De 5 tot 1 methode

Deze methode richt zich op het gebruik van alle zintuigen. Noem bijvoorbeeld vijf dingen op die je ziet, vier dingen die je hoort, drie dingen die je kunt aanraken zonder op te staan, twee dingen die je ruikt en één iets wat je proeft. Op deze manier grond je jezelf helemaal in het hier en nu.
Tijd: 1 minuut

6. Hoofdaarden

Dit is zoals gezegd een van mijn absolute favorieten om helemaal te gronden. Het enige wat je hoeft te doen is langzaam je handen op de bovenkant van je hoofd leggen, en deze daar even te laten liggen. Verder niets! Heb je iemand in de buurt die even zijn of haar handen op je hoofd kan leggen, dan is dit ook heel prettig.
Tijd: 30 seconden

7. Ademhalen

Concentreer je op je ademhaling. Je hoeft er in het begin nog niets aan te veranderen, alleen maar bewust bezig zijn met de handeling. Doe, zodra je al ademend helemaal in het hier en nu bent, 10 gerichte ademhalingsoefeningen. Als je naar je buik kunt ademen, adem dan helemaal door naar je buik. Voel hoe deze zich vult met lucht en boller wordt, en adem vervolgens gecontroleerd uit, waarbij je buik zich weer intrekt..
Tijd: 1 à 2 minuten

‘Letterlijke’ grondingsoefeningen

  1. Maak een wandeling op blote voeten. Lekker in de tuin, op het strand, door het bos, of op straat. Misschien dat mensen je gek aankijken, maar trek je daar vooral niets van aan!
  2. Over de tuin gesproken: tuinieren is een ideale manier om letterlijk en figuurlijk weer in contact te komen met de aarde. Mocht je zelf geen tuin hebben, misschien dat je die van een vriend of familielid onder handen mag nemen. Of help bijvoorbeeld de plaatselijke boswachter mee tijdens de boswachterdagen.
  3. Visualiseer dat je blootvoets over het strand loopt, en probeer je de daarbij horende zintuiglijke prikkelingen voor de geest te halen. Een levendige fantasie kan dezelfde effecten teweeg brengen als een grondingsoefening die je in het echt uitvoert.

En nog een aantal simpele oefeningen die jou kunnen helpen bij het gronden:

  1. Een wandeling in de natuur maken
  2. Naar muziek luisteren
  3. Een goed gesprek voeren
  4. In een comfortabele houding zitten
  5. Een warme douche of een warm bad nemen
  6. Lachen
  7. Schrijven
  8. 10 keer langzaam ademhalen
  9. Een stukje chocolade eten
  10. Jezelf verwennen met een massage
  11. Hardop vertellen wat je ziet

 “Walk as if you are kissing the Earth with your feet.”

Producten om je te helpen gronden


Eerlijk is eerlijk: omdat ik vooral bovenstaande oefeningen gebruik om te gronden, is mijn persoonlijke ervaring met grondingsproducten niet breed te noemen. Toch wil ik je op z’n minst laten weten dat ze bestaan. Het kan namelijk zijn dat oefeningen op zich voor jou niet goed genoeg werken. In dat geval is het handig dat er steuntjes in de rug verkrijgbaar zijn waarmee je mogelijk wel de gewenste resultaten kunt halen. Zo zou je de volgende producten kunnen proberen:

Aardingsschoenen

Earth Runners is een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van schoeisel waarmee je optimaal in contact blijft met de aarde. Hun doel is om mensen te helpen met geestelijk en lichamelijk herstel en uiteindelijk de levenskwaliteit de verhogen. Je kunt kiezen uit een aanbod van verschillende stijlen.

In dit filmpje worden de Earth Runners sandalen getest met een voltmeter waarmee je kunt zien hoe sterk ze je verbinden met de aarde.

Aardingslakens en -matten

Voor als je liever even zit of ligt in plaats van loopt. De meeste lakens en matten hebben, naast dat ze dezelfde helende effecten hebben als de schoenen, een sterke antibacteriële werking, Zo hoef je ze niet zo vaak te wassen en zijn ze minder gevoelig voor zweet en talg: handig voor de hete zomers. Je kunt ze onder andere hier vinden.

Is gronden iets voor jou?


Ik weet haast wel zeker van wel! Om de boel nog even samen te vatten, gronden kan jou onder meer dus helpen:

  • Je stressniveau te verlagen
  • Je stemming te verbeteren
  • Je harstlag te normaliseren

Het is niet moeilijk om te bedenken wat voor positieve effecten kan hebben op jouw leven, zowel persoonlijk als professioneel. Gronden brengt je terug naar een meer oorspronkelijke staat van zijn, maakt dat je jouw kwaliteiten beter kunt benutten en geeft je meer ruimte om te groeien. Begin vandaag nog!

* Achtergrondinformatie waarom gronden helpt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265077
https://heartmdinstitute.com/alternative-medicine/what-is-earthing-or-groundin
https://www.liebertpub.com/doi/pdf/10.1089/acm.2011.0820
https://www.scirp.org/Journal/PaperInformation.aspx?PaperID=58836
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3265077/
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2466/06.PR0.116k21w5
http://imjournal.com/pdfarticles/IMCJ10_3_p16_24chevalier.pdf

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies