Page content

Waarom verveling eigenlijk heel erg gezond is.

Waarom verveling eigenlijk heel erg gezond is.

‘’Bah, Ik verveel me.’’ Iedereen heeft zich al wel eens verveeld. Vaak weten we gewoon niet wat te doen of hebben we net te veel keuze waardoor we besluiteloos zijn en uiteindelijk in een spiraal van verveling terecht komen.

Verveling is een erg menselijke emotie die we als persoon best leren omarmen. Het hoeft namelijk niets negatiefs te zijn en kan jou als persoon zelfs doen groeien.

Wat is verveling?

Verveling wordt omschreven als een onaangenaam gevoel van lusteloosheid, van desinteresse, van hangerigheid, grenzend aan ergernis. Verveling kan bij eender wie eender wanneer optreden. Het is met andere woorden een erg universele emotie.

Verveling is intern – niet extern

Hoewel we vaak denken dat verveling optreed omdat er niets te doen is het belangrijk te beseffen dat verveling eigenlijk intern plaatsvindt in plaats van extern. Verveling heeft namelijk te maken met hoe jij zelf met de wereld omgaat en soms zelfs met hoe jij met jezelf omgaat.

He? Wat bedoel je hier nou mee? Wel, verveling heeft vaak te maken met het feit dat we ons ongemakkelijk voelen bij een lege kalender of gewoon even helemaal niets doen. Daarnaast zijn er heel wat mensen die verveling voelen wanneer ze alleen zijn of wanneer ze in een kleine groep vertoeven. Het is belangrijk dat we deze momenten van relatieve rust omarmen in plaats van onszelf alsmaar meer te pushen om wat te doen.

Daarnaast is het belangrijk dat we ook blij zijn met onszelf en met wie we zijn. Even geen vrienden of familie om ons heen hebben kan voor sommige mensen erg saai zijn – toch hebben we deze tijd ook nodig om na te denken, te helen en zelfs gewoon te rusten.

Wij zijn de bron van verveling

Als mens plannen we graag onze hele dag vol met allerlei taken, karweitjes of uitstapjes. Wanneer we dan even niets te doen hebben zitten we opeens met onszelf opgescheept – en dat is waar het schoentje knelt.

Wanneer we even geen dingen te doen hebben, hebben we opeens tijd om na te denken, om onszelf te gaan evalueren, en dat vinden we niet altijd even leuk. Daarom dat we vaak voor afleiding zorgen. Uit onderzoek bleek zelfs dat mensen die in een lab onder toezicht werden gehouden om verveling te bestuderen zichzelf elektrische schokken gingen toedienen om de ‘verveling’ te stoppen.

Hoe raak je verslaafd aan gezonde gewoontes!

Dit wil zeggen dat wij mensen er alles aan doen om niet verveeld te zijn,  maar ook zelf de bron zijn van onze verveling. Er is namelijk altijd wel wat te doen, maar uiteindelijk hebben we gewoon geen ‘zin’ om deze taken of dingen uit te voeren of te doen.

Hoe kan je verveling ombuigen naar vermaak

Wanneer we ons vervelen kunnen we namelijk erg creatief uit de hoek komen om verveling tegen te gaan. Zo ontstonden heel wat projecten en bedrijven uit verveling – zij het omdat iemand zich verveelde op het werk, of wanneer ze zich thuis verveelden en creatief kleine problemen gingen oplossen om de verveling te bestrijden.

Wees blij met wie je bent

Indien we ons vervelen omdat we geen sociaal contact hebben kan dit een teken zijn dat we niet comfortabel zijn met onszelf. We zouden met andere woorden misschien best wat meer aan zelfcompassie doen. Ons karakter kan veranderen wanneer we alleen zijn tegen wanneer we mensen om ons heen hebben. Wanneer we alleen zijn en onszelf vervelen kan het heel erg interessant zijn om uit te zoeken wie we zijn en waarom we ons vervelen. Op die manier kun jij niet enkel jezelf beter leren kennen, je kan ook een goed inzicht krijgen in je gevoelens en hoe jij met bepaalde situaties omgaat. Uiteindelijk kan je beter omgaan met verveling en kun jij als mens ook groeien.

Wat kan je doen tegen verveling?

Je vervelen kan erg naar zijn. Ik heb dan ook enkele tips op een rijtje gezet die jou kunnen helpen tegen verveling.

  1. Bedenk een routine en plan je dag

Een routine hebben en opbouwen kan je helpen wanneer jij je vaak verveelt. Verveling komt vaak voort uit niet weten at te doen. Wanneer jij iedere dag een routine herhaalt weet je perfect wat te doen en hoe je dag zal lopen. Daarnaast is het ook belangrijk om te plannen. Nadat je wakker wordt, of na het ontbijt kan je een plan maken van wat je zal doen die dag. Probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn wanneer het op tijd aankomt. Schrijf bijvoorbeeld op dat je tussen 2 en 3 de was gaat doen en tussen 4 en 5 eindelijk dat boek gaat lezen dat al een eeuwigheid op je nachtkastje ligt.

  1. Leer of probeer wat nieuws

Wanneer jij je verveelt is dat een perfecte kans om wat nieuws te leren of te proberen. Naast nieuwe skills kan je bijvoorbeeld ook leren hoe aan Yoga of Meditatie te doen. Daarnaast kan je ook heel wat zelf-help boeken lezen om je mentaal ook te verreiken.

  1. Guilty-pleasures zijn oke!

Indien verveling toeslaat is het oke om eindelijk toe te geven aan die guilty-pleasures. De hele dag Netflix kijken is geen zonde. Soms hebben we gewoon zin om de hele dag in de zetel te lummelen – en daar is niets mis mee. Maar we leren dat best ook inzien en niet te hard zijn voor onszelf wanneer dat nou hetgene is waar je zin in hebt.

  1. Online contact

Wanneer je even niet fysiek kan afspreken kan je natuurlijk ook virtueel contact houden. Of dit nu is via een ZOOM call of een spelletje dat je samen speelt, met anderen praten – of zelfs je samen vervelen, kan erg verreikend zijn.

  1. Trek erop uit!

Een andere goede tip voor mensen die zich vervelen is dat een fikse wandeling maken altijd helpt. Wanneer je een wandeling maakt door het gras of door de bomen heb je eindelijk tijd om na te denken en je hoofd leeg te maken. Vaak kom je na de wandeling vol energie terug en weet je precies wat je wil doen! Weg is de verveling!

 

    Comment Section

    0 reacties op “Waarom verveling eigenlijk heel erg gezond is.

    Plaats een reactie


    *