Page content

Ik voel me somber: wat nu?

Ik voel me somber: wat nu?

Je somber voelen wordt in het woordenboek gedefinieerd als ‘zonder hoop of aanmoediging; deprimerend; somber:” Het wordt geassocieerd verdrietig, terneergeslagen zijn en zelfs pessimisme.

Hier vind je enkele scenario’s waardoor je somber zou kunnen worden:

  • Na teveel interviews ben je nog steeds werkloos.
  • Je hebt een paar slechte dates gehad en je bent ervan overtuigd dat je nooit een vriend of vriendin zal hebben en voor eeuwig en altijd alleen zal zijn.
  • Je werkt al jaren en je hebt nooit promotie gekregen of je hebt je financiële doelen nog niet bereikt.
  • Je partner belooft jou keer of keer te helpen in het huishouden, maar die belofte wordt niet nagekomen.
  • Je hebt last van slapeloosheid en je lijkt door niets gemotiveerd te zijn.

Somberheid is een volslagen normale emotie en iedereen ervaart wel eens verdriet in het leven. Maar waar komt die emotie nou vandaan, en wat kan hieraan gedaan worden?

Hoe sombere dagen en sombere gevoelens te overwinnen

1. Mediteer

Neem de tijd om diep in en uit te ademen. Ontspaan je schouders en de spieren in de nek. Laat alle gedachten je hoofd even verlaten en concentreer je enkel op het hier en nu. Concentreer je op je ademhaling.

Tip: ontdek hier de voordelen van mediteren

2. Wees dankbaar

Maak een lijst van alles waar jij dankbaar voor bent – van je lieve partner of kinderen tot je mooie huis, of zelfs je tandpasta en tandenborstel. Dit kan je helpen de positieve dingen in het leven te zien en verdriet te verdrijven.

Denk ook aan bepaalde ervaringen of prestaties die je verwezenlijkt hebt en waar je trots op bent.

3.  Help een ander

In plaats van je in somberheid te wentelen, neem je een bewuste beslissing om iemand anders een handje te helpen. Als je erop uit trekt en mensen helpt, kun jij je gedachten verzetten en zie je in dat jij niet de enige bent die problemen heeft.

Het is ook een goede manier om met anderen om te gaan, meestal voelen we ons somber wanneer we alleen zijn.

4. Maak een wandeling door de natuur

Een fikse wandeling maken door de natuur kan je helpen somberheid tegen te gaan. Als je wandelt gaat je hartslag omhoog en worden er dopamines vrijgegeven in het bloed. Beweging maakt je met andere woorden blijer. Daarnaast heeft ook de natuur een positieve invloed op je humeur. Onderzoek wees uit dat de kleur groen een positieve invloed kan hebben op iemands emoties.

Tip: doe met met mindfulrunning van ByLizet

5. Praat met iemand over hoe je je voelt

Wanneer we ons somber voelen helpt het om te praten. We vinden het vaak lastig om ons kwetsbaar op te stellen, of schamen ons voor de sombere gevoelens. Toch is het soms nodig om kwetsbaar te zijn, hierdoor kun je meer grip krijgen op jouw emoties.

6. Laat je emoties gaan

Huilen is op zich een goede uitlaatklep voor zowel verdriet als frustraties. Veel mensen zijn gewend emoties te onderdrukken en niet te huilen.

LeesTip: hoe kun jij je emoties leren uiten

Tip: 4 manieren om tranen te laten stromen

    Comment Section

    0 reacties op “Ik voel me somber: wat nu?

    Plaats een reactie


    *