Kun jij jouw emoties niet uiten? Check hier het 6-stappenplan
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 augustus 2019 

Kun jij jouw emoties niet uiten? Check hier het 6-stappenplan

Ben jij iemand die alles opkropt? Laat jij je emoties niet de vrije loop? Let daarmee op, want niet geuite emoties kunnen je lichamelijk best wat schade toebrengen. Op den duur ga je het opkroppen echt voelen. Emoties die vastzitten veroorzaken ongemak en pijn, niet enkel psychisch, ook lichamelijk. Ik zet wat mogelijke klachten en gevolgen op een rijtje.

Zoals Robin George Collingwood zegt: ‘Totdat een mens zijn emotie heeft getoond, weet hij nog niet welke emotie het is. Het tonen ervan is derhalve een ontdekking van zijn eigen emoties’. Wat kun je zoal in dit artikel vinden:

Emoties, waar voel je ze?


Angst, woede, vreugde: je voelt ze in je lijf. Probeer de volgende keer dat je met hoogoplopende emoties te maken krijgt, maar eens naar je lichaam te luisteren. Uit een Finse studie met meer dan 1.000 testpersonen blijkt dat we emoties ergens in ons lichaam kunnen voelen en dat de plaats verschilt, naargelang de emotie. Zo blijken angst, vrees en walging zich voornamelijk in het bovenlichaam te laten opmerken, terwijl dankbaarheid, verbondenheid, schuld en wanhoop zich dan weer voornamelijk rond de hartstreek nestelen. Uitputting zou je dan weer over je hele lichaam voelen. Niet voor niets zijn uitdrukkingen zoals hartzeer, buikgevoel en ga zo maar verder ooit ontstaan. Er zit vast en vast een vorm van waarheid in.

Waar komen emoties vast te zitten?


Gezien we emoties voelen in ons lichaam, is het ook logisch dat als we ze niet uiten, ze op die plekken kunnen komen vast te zitten in het lichaam. Indien we onze emoties niet uiten, kunnen ze lichamelijke pijn veroorzaken. Emoties kunnen zich opstapelen, waardoor ze een ‘emotionele bagage’ gaan vormen. Deze verzameling aan vaak traumatische levenservaring, hebben een grotere lichamelijke impact dan de meeste mensen denken. Negatieve emoties die zich vastzetten in je lichaam, liggen vaak aan de basis van ziektes en pijn en kunnen psychosomatische klachten veroorzaken. Uiteraard komen niet alle ziektes en pijn voor 100% voort uit vastzittende emoties, er kunnen ook heel andere redenen voor zijn.

“Vechten tegen je emoties is het moeilijkste gevecht in je leven!”

Uit onderzoek blijkt dat zodra we een negatieve emotie ervaren in de eerste secondes onze spieren van de wenkbrauwen, ogen en kaak zich aanspannen. En onderzoekers van het Massachusetts General Hospital toonden aan dat door extra werkdruk de spanning in nek en schouders toeneemt.  Er zijn diverse plekken in het lichaam waar stress en emoties het meest vast te komen zitten. We lichten er een aantal uit:

  • De kin en kaak
    Angst en stress zetten zich vaak vast rond het kaakgewricht en spieren rond de mond.
  • Wenkbrauw
    Voel je je down dan kunnen wenkbrauwen zakken, vaak zonder dat je je er bewust van bent.
  • Onderrug
    Een laag zelfbeeld of gevoelens van schuld en schaamte hopen zich vaak op in de onderrug.
  • Buik
    Spanningen in de buik kunnen erg hinderlijk zijn en komen veelvuldig voor. Denk maar aan de uitdrukking ‘ergens je buik van vol hebben’.
  • Heupen
    Hoewel je heupen niet onmiddellijk associeert met emoties, komt de uitdrukking ‘ik krijg het op mijn heupen van jou”, natuurlijk ergens van. Stress komt vaak op je heupen vast te zitten.
  • Schouders
    Spanning in de schouders lijkt nauw verbonden te zijn met emoties en pijn die we bij ons dragen. We dragen deze ‘last op onze schouders’.

Ga aan de slag met je emoties

Word je al een tijdje geconfronteerd met rugpijn, nekpijn of stress? Neem je emoties eens onder loep. Soms ligt daar de oorzaak van lichamelijke klachten. Uit je je emoties of houd je ze continu binnen?

Besteed aandacht aan hoe je omgaat met je emoties en zorg dat je weer ruimte schept in je lichaam. Je zal merken dat de spanning en in je lijf vaak oplost en de pijn verdwijnt. Door middel van lichaamsgerichte therapie, als een haptonoom, bio-energetica of psychomotorische therapie kunnen klachten verminderen. Om een voorbeeld aan te halen, geef ik je even een kleine reactie van een klant mee die ik mocht ontvangen:

Ervaring lichaamsgerichte therapie
Al jaren kampte ik met lichamelijke klachten. Steeds ging ik weer naar de huisarts zonder dat er een oorzaak gevonden werd. Toen het echt niet meer ging, kwam ik bij Lizet terecht. Precies wat ik zocht: geen zweverig gedoe, maar concrete en fysieke opdrachten die me hebben laten inzien hoe het lichaam je precies vertelt hoe het met je gaat. En dat als je naar je lijf leert luisteren, het leven een stuk aangenamer en overzichtelijker wordt. Na 6 sessies sta ik letterlijk en figuurlijk sterker in mijn schoenen en dichter bij mijn gevoel. Heel waardevol! 

Manieren om emoties los te laten


Wil je aan de slag met je emoties, maar vooral ze leren te laten, dan zijn er best wel een aantal manieren om emotioneel vrij te worden. Ik zet er alvast even een aantal onder het voetlicht .

  • Emotional Freedom Techniques (EFT)
    Het gaat hier om een korte, makkelijke methode om remmingen, angsten en andere negatieve emoties in enkele minuten kwijt te geraken. De technieken, gebaseerd op de energiebanen in je lichaam, beïnvloeden bepaalde hersengebieden en verminderen het te veel aan prikkels. Beschouw het gerust als een body-mind-energy coaching die je helpt je emoties los te laten en zo de negatieve impact ervan op je lichaam teniet te doen. In China zweren ze er al eeuwen bij. Het lijkt op acupunctuur, maar dan zonder de naalden. Blokkades worden binnen enkele minuten weggehaald, waardoor je je een heel stuk vrijer voelt.

Verder kun je ook zelf het heft in handen nemen. Een aantal tips om emotioneel vrij te worden:

  • Weet je ervan bewust dat jij de controle hebt over je leven, lijf en geluk. Bepaal je eigen richting en laat anderen daar geen invloed op uitoefenen.
  • Sta je toe af en toe tijd te nemen om je hoofd leeg te maken en voor een mentale reset te gaan.
  • Stel jezelf de vraag of je gelukkig bent met jezelf, je partner en de situatie waarin je je bevindt. Indien niet zuigt dit heel wat energie uit je.
  • Maak tijd voor jezelf en om na te denken.

Een eenvoudig stappenplan om gevoelens te leren uiten


Wil je je emoties echt aanpakken? Probeer dan onderstaande stappenplan eens, het heeft al meer dan eens zijn nut bewezen:

Stap 1: Zet je emoties op papier
Houd een week lang je gevoelens en emoties bij op papier. Beschrijf de situaties waarin je je gespannen voelde of die je dwars blijven zitten.

Stap 2: Ontdek je stijl
Probeer te herkennen hoe je omgaat met je emoties. Duw je ze weg, heb je moeite met ze te uiten of verschuil je je ervoor door actief te blijven? Vaak is het pas wanneer je stilvalt, dat de klachten zich uiten. Tracht je vinger te leggen op welke factoren je meestal onprettig doen voelen.

Een voorbeeld: Wanneer ik me somber voel, trek ik me terug in mezelf. Zo raak ik geïsoleerd en ga ik me nog onprettiger voelen.

Stap 3: Stel een doel
Om te veranderen heb je doelen nodig. Wat zou je anders willen doen en hoe zou je willen reageren? Stel haalbare doelen volgen de SMART-formule. Beschrijf wat je wil en wat je niet meer wil. Een doelstelling kan zijn: Als ik me somber voel, wil ik diezelfde dag nog met een vriendin bellen. Zo kan ik me beter voelen op lange termijn.

Stap 4: Wat heb ik nodig om mijn doelen te bereiken?
Vraag jezelf af wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Kun je het alleen of heb je anderen nodig en wie dan? Wil je je hart luchten bij iemand, dan is het belangrijk om met hen af te spreken, zodat deze persoon er ook van op de hoogte is en je kan bijstaan.

Stap 5: Evalueer
Plan een evaluatiemoment in. Is er beterschap of is er meer nodig? Af en toe je doelen bijstellen kan nuttig zijn. Blijf ook geregeld je emoties registreren.

Stap 6: Beloon jezelf!
Lukt een kleine verandering, vergeet dan niet jezelf te belonen. Stimuleer jezelf en leg op voorhand een beloning vast die je extra motiveert. Ga iets leuks kopen of las een verwenmomentje in voor jezelf.

 

Bronnen:
Wang Y, Szeto GP, Chan CC. Effects of physical and mental task demands on cervical and upper limb muscle activity and physiological responses during computer tasks and recovery periods. Eur J Appl Physiol. 2011 Nov;111(11):2791-803. doi: 10.1007/s00421-011-1908-1. Epub 2011 Mar 16.

Roman-Liu D, Grabarek I, Bartuzi P, Choromański W. The influence of mental load on muscle tension. Ergonomics. 2013 Jul;56(7):1125-33. doi: 10.1080/00140139.2013.798429. Epub 2013 May 28.

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies