12 tips om het gevoel van alleen zijn aan te pakken

12 tips om het gevoel van alleen zijn aan te pakken

Eenzaamheid het kan je zomaar overvallen en je lichaam en geest stevig aantasten. Je mag dan misschien wel een drukke professional wezen of over heel wat kennissen beschikken, dat betekent niet dat je je niet alleen kunt voelen. Vaak staat dit volkomen los van je sociale leven. Integendeel, het zijn vaak mensen die het druk hebben met werk, gezin, familie en vrienden die zich geregeld alleen voelen. Je neemt geen tijd voor jezelf!

Geef je jezelf helemaal voor anderen, maar verwaarloos je jezelf? Dan is het opletten geblazen, want voor je het weet voel je je alleen, heb je het gevoel dat je het leed van de wereld op je schouders torst en beland je in een negatieve spiraal. Je wordt geleefd, maar leeft niet meer.

Herken je de situatie? Wel, dan zijn de onderstaande tip alvast voor jou bestemd. Ga ermee aan de slag, zet stappen vooruit en leef voluit. Niemand hoeft zich permanent alleen te voelen en er zich bij neer te leggen. Je kunt er aan werken!

12 tips om het gevoel van alleen zijn aan te pakken

Tip 1 l Geef voor jezelf toe dat je je alleen voelt

Wil je je gevoel aanpakken, dan moet je het eerst onder ogen zien. Geef toe dat je je alleen voelt, dat is geen schande. Houd in het achterhoofd dat je je perfect alleen kunt voelen, ook al heb je een sociaal leven.

Leestip: zelfcompassie; de beste eigenschap die je kunt hebben

Tip 2 l Besef dat je wilt ontdekken 

Niet elke poging is succesvol, zie dat op voorhand onder ogen. Soms zullen mensen geen connectie met je maken of je links laten liggen omdat ze met zichzelf bezig zijn. Ook al vind je niet onmiddellijk aansluiting bij anderen en gaat het knagende gevoel niet weg, blijf doorzetten. Geef niet te snel op!

Tip 3 l Lach

Klinkt te simpel om waar te zijn, maar naar jezelf in de spiegel lachen kan al een eerste stap zijn. Lachen kalmeert je gevoelens. Denk aan de momenten die je doen lachen en zoek ze actief op. Lachen brengt neurotransmitters op gang die positief inwerken op je brein. Je voelt je instant beter, een gevoel waar je op kunt verder bouwen.

Tip 4 l Trek tijd uit voor anderen

Jezelf isoleren en je in zelfmedelijden wentelen heeft geen nut. Zoek anderen actief op, desnoods neem je een huisdier. Zelfs interactie met een dier heeft positieve gevolgen op je mindset. Bovendien brengt een huisdier je vaak in contact met anderen, wat drempelverlagend werkt.

Tip 5 l Sluit je aan bij een vereniging of club

Het kan op het eerste zicht een grote stap lijken, maar jezelf aanmelden bij een club, een workshop volgen of je engageren als vrijwilliger kan wonderen verrichten. Gedeelde interesses maken de stap naar een volwaardige conversatie minder groot. Voor je het weet ontdek je gedeelde passies en ben je vertrokken.

Tip 6 l Accepteer jezelf

Je voelt je alleen, maar dat is geen drama toch? We zijn de dag van vandaag allemaal bijzonder hard voor onszelf. Jezelf accepteren is een voorwaarde om eenzaamheid achter je te laten. Meditatie of yoga kunnen alvast waardevolle tools zijn om jezelf weer te leren waarderen.

Tip 7 l Laat je creativiteit de vrije loop

Teken, schilder of schrijf een muziekstuk: laat je creativiteit bruisen. Creativiteit laat geen negatieve energie toe en de focus die je nodig hebt geeft negativiteit geen kans. Probeer die creativiteit in groep los te laten. Ook al spreek je geen woord met de anderen, je voelt toch al snel een verbondenheid waardoor je je minder eenzaam voelt.

Tip 8 l Verminder je social media gebruik

Social media zorgen voor verbinding, maar kunnen als je je alleen of down voelt ook een sluimerend gif zijn. Voel je je down na het scrollen over je tijdlijn omdat anderen gelukkiger lijken te zijn dan jij? Dan is het tijd om misschien wat te minderen. Mensen zetten vaak alleen hun beste momenten op Facebook en Instagram en dat geeft een onrealistisch beeld.

Leestip: verslaafd aan goede gewoontes

Tip 9 l Help anderen een handje

Anderen belangeloos helpen voelt ontzettend goed aan en met wat geluk krijg je er nog heel waardering voor ook. Vaak komen hier zeer mooie vriendschapsbanden uit voort. Wat je doet voor anderen hoeft helemaal niet schokkends te zijn, een kleine attentie of een kaartje kan al wonderen doen.

Tip 10 l Spring eens uit de band

Voel je je alleen? Doe eens gek en verleg je grenzen. Kom uit je comfort zone en onderneem die reis, spreek die vreemde aan of verander van job. Spanning zorgt voor adrenaline, waardoor je op positieve gevoelens kunt focussen.

Tip 11 l Blijf weg van negatieve mensen

Mensen die je neerhalen en energie opslorpen? Blijf er van weg! Soms kun je je ook bij een naaste heel alleen voelen. Misschien wel een signaal dat je knopen moet doorhakken. Durf weg te wandelen van mensen die je niet gelukkig maken en/of waarderen. Ga op zoek naar positieve verbinding!

Tip 12 l Zoek professionele hulp

Blijf je je alleen voelen en kom je er op je eentje niet uit? Zoek dan professionele hulp. Voor je het weet sukkel je in een depressie en dan ben je verder van huis. Een psycholoog of coach kan je ongetwijfeld ondersteunen en voor een luisterend oor zorgen. Hulp zoeken is helemaal niet zwak, maar is juist sterk. Durf je gevoel van eenzaamheid aanpakken, je verdient een gelukkig leven.

Kun je hulp gebruiken?

Worstel je met een gevoel van alleen zijn? Als professionele coach kan bied ik je een luisterend oor en kom ik met de nodige ondersteuning. Samen bekijken we een plan van aanpak en werken we aan je gevoel en zelfbeeld. Eenzaamheid uit je leven verbannen, daar streven we naar.

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen