Een pop als magische coachingstool bij kinderen en (jong)volwassenen
In dit artikel
Inhoudsopgave
Artikelen in deze categorie
Een pop als magische coachingstool bij kinderen en (jong)volwassenen
Een poppenkastpop als unieke manier van coachen en begeleiden bij kinderen en (jong)volwassenen? Wees maar zeker! Het is een perfecte manier om dieper door te dringen bij jouw klanten.
De ouderwetse poppenkastpoppen zoals Jan Klaassen en zijn Katrijntje mogen dan wat naar de achtergrond verdreven zijn, de poppenkast heeft nog steeds een magische impact. De focus, het in het verhaal gezogen worden, de spanning en het geklap: kinderen gaan er helemaal in op en ik vond het steeds een feest om dit te mogen begeleiden.
Als twintiger heb ik kinderen uit achterstandswijken poppenkastles mogen geven en elke keer was ik verrast over de verhalen waar deze kinderen mee op de proppen kwamen. Ze waren zeker niet allemaal fictief, maar vaak boordevol angsten en verlangens. Vaak was het confronterend om te horen hoe ze thuis leefden en soms enkel maar verdriet kenden. Maar wel puur.
Deze week gaf ik mijn poppen door aan Rosanne, die er op de Wereldschool mee aan de slag gaat. Ze worden ingeschakeld tijdens de dramalessen op haar school, waarin de leerlingen zelf een verhaal kunnen bedenken. Heel wat kinderen zijn er getraumatiseerd en zoals Rosanne aangeeft: “Uit ervaring weet ik dat kinderen tegen een handpop plotseling heel wat willen vertellen.” Ontdek daar de kracht van poppen!
De ouderwetse poppenkastpoppen zoals Jan Klaassen en zijn Katrijntje mogen dan wat naar de achtergrond verdreven zijn, de poppenkast heeft nog steeds een magische impact. De focus, het in het verhaal gezogen worden, de spanning en het geklap: kinderen gaan er helemaal in op en ik vond het steeds een feest om dit te mogen begeleiden.
Waar de kracht ligt van het poppenspel?
Het poppenspel heeft de magie om je je eigen emoties te laten voelen. Poppen raken je en je leeft mee met de angsten en verlangens die in het verhaal gestopt zijn. Emoties komen bloot te liggen en net daarom is het een perfecte tool om in te zetten tijdens coaching of begeleiding.Als twintiger heb ik kinderen uit achterstandswijken poppenkastles mogen geven en elke keer was ik verrast over de verhalen waar deze kinderen mee op de proppen kwamen. Ze waren zeker niet allemaal fictief, maar vaak boordevol angsten en verlangens. Vaak was het confronterend om te horen hoe ze thuis leefden en soms enkel maar verdriet kenden. Maar wel puur.
Deze week gaf ik mijn poppen door aan Rosanne, die er op de Wereldschool mee aan de slag gaat. Ze worden ingeschakeld tijdens de dramalessen op haar school, waarin de leerlingen zelf een verhaal kunnen bedenken. Heel wat kinderen zijn er getraumatiseerd en zoals Rosanne aangeeft: “Uit ervaring weet ik dat kinderen tegen een handpop plotseling heel wat willen vertellen.” Ontdek daar de kracht van poppen!
Drie manieren om poppen in te zetten tijdens coaching
- De pop als metafoor
Hierbij wordt de pop ingezet als gesprekstarter. Waarom kies je een bepaalde pop, welke gevoelens en emoties roept dit op en wat valt je op aan de pop. Het zijn enkele vragen die je kunt stellen om het gesprek op gang te brengen. - De pop als hulpmiddel bij (familie)opstellingen
Tijdens 1 op 1 coaching worden regelmatig opstellingen gemaakt. Heb je geen representanten ter beschikking en zijn witte papieren te saai. Dan poppen kunnen hiervoor perfect worden ingezet. - De pop als praatmaatje
Een kind, voor volwassen iets minder geschikt, laten praten met een pop over elk onderwerp dat naar boven komt, werkt geweldig. Een pop is laagdrempelig en lokt ware gevoelens en emoties uit.