Huilen en verdriet hebben. Hoe doe je dat?
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 september 2019 

Huilen en verdriet hebben. Hoe doe je dat?

Verdriet is één van de 7 basisemoties die een rol spelen in ons dagelijks leven. Wetenschappers hebben ontdekt dat het een veel groter effect op ons heeft dan we denken. Verdriet is iets dat mensen drijft om verlies te voorkomen. Daarom is het lastig om je geliefde op het vliegveld gedag te zeggen, hartverscheurend als je liefdesverdriet hebt en is de dood van een geliefde één van de pijnlijkste, verdrietige ervaringen in het leven.

Toch heeft verdriet ook voordelen en kan huilen goed voor je zijn. Zo kan verdriet je motiveren het anders te doen in je werk of je relatie, en kan huilen een ontlading van stress zijn. In dit artikel vind je een handleiding en tips hoe je het beste kunt omgaan met verdriet en huilen.

Verdriet: een emotie

Verdriet is een basisemotie en onlosmakelijk verbonden aan het leven. Deze emotie komt vooral om de hoek kijken bij rouw, teleurstelling, nervositeit, somberheid, depressie of ongeluk. Tijdens verdriet ben je even niet positief en voel jij je vaak ongelukkiger.

Spreken we over verdriet, dan spreken we over een tijdelijke emotie die we allemaal wel eens voelen in ons leven. Depressie daarentegen is een langdurige, chronische geestesziekte die blijvende gevolgen kan hebben en vaak niet zal verdwijnen totdat het is behandeld.

De voordelen van verdriet

Ondanks dat verdriet pijnlijk is, kan het ook voordelen of gunstige effecten hebben. Professor Joseph Forgas bestudeert stemmingen en hun doel. Uit zijn onderzoeken blijkt dat elke emotie een specifiek evolutionair doel dient – inclusief emoties die velen van ons proberen te vermijden, zoals verdriet. Zijn onderzoek toont aan dat er zelfs voordelen zijn verbonden aan verdrietig zijn. Dit zijn de voordelen van verdriet:

  • Verdriet verbetert je vermogen om in te schatten wat mensen werkelijk bedoelen

Volgens Joseph P. Forgas vermindert verdriet 2 belangrijke vooroordelen (bias) die van invloed zijn op hoe we mensen zien.

1)      De fundamentele toeschrijvingsfout. Dit is de neiging om te geloven dat mensen opzettelijk  fouten maken of iets verkeerd zeggen. Als je verdrietig bent, denk je minder snel aan het ergste van mensen.

2)      Het halo-effect. Aan de andere kant van het spectrum geloven mensen ook dat bepaalde mensen geen kwaad kunnen doen, bijvoorbeeld omdat ze succesvol zijn. Verdriet geeft je een minder bevooroordeelde kijk op mensen, zodat je ook hun goedheid niet overdrijft.

  • Verdriet verhoogt je motivatie

Studies tonen aan dat verdriet een krachtige motivator kan zijn. Als je gelukkig bent, wil je meestal blijven waar je bent en voel je je niet gedreven om jezelf of de situatie te verbeteren. Het is namelijk niet nodig. Dat is bij verdriet precies andersom het geval. Of het nu gaat om je carrière, je fysieke gezondheid of je relatie – verdriet kan je juist motiveren om je geluk te vergroten.

Huilen van verdriet, tranen van geluk

Huilen is een natuurlijke reactie van mensen op emoties als verdriet, woede en frustratie, maar ook bij vreugde. Zo kun je tranen van geluk hebben. Voor sommige mensen is huilen best moeilijk, voor anderen het eerste wat ze doen als ze verdriet ervaren. Zo huilen vrouwen eerder en vaker dan mannen. Ga eens na bij jezelf? Huil jij makkelijk?

Waarom huilen soms lastig is…

Voor sommige mensen is huilen lastig. Daar zijn verschillende oorzaken voor:

  • Het kan sociaal aangeleerd zijn om je emoties te onderdrukken door opmerkingen als ‘houd je problemen voor jezelf’ of ‘stop met zo’n watje te zijn.’ Als gevolg van dit aangeleerd gedrag, is het voor sommige moeilijk om te huilen in het bijzijn van anderen uit angst dat je emoties genegeerd of belachelijk gemaakt worden.
  • Ook je fysieke of mentale gezondheid kunnen invloed hebben om te kunnen huilen, of niet. Zo kunnen sommige mensen die lijden aan geestelijke gezondheidsproblemen meer geneigd zijn om te huilen. Of er zijn fysieke aandoeningen die ervoor zorgen dat je ogen geen tranen kunnen aanmaken.
  • Huilen of juist niet willen of kunnen huilen is deels ook cultureel bepaald. Zo wordt huilen in sommige culturen of landen gezien als een zwakte. En zijn er situaties waarin huilen eerder toegestaan en geaccepteerd wordt (begrafenis, huwelijk) dan in andere situaties (werk).

Verdriet tonen op het werk

De laatste plaats waar mensen willen huilen is vaak het kantoor. Toch kan het, gezien de tijd die je op je werk spendeert, gebeuren dat je moet huilen. Houd het dus niet tegen. We zijn allemaal mensen en hebben we nu eenmaal gevoelens, dus is het logisch dat jij je ook op het werk soms verdrietig voelt, nietwaar?

Iedereen heeft zo zijn eigen mening over huilen op het werk. Zo bleek uit een onderzoek van Anne Kreamer dat 41% van de vrouwen die weleens huilen op het werk, zich tegelijkertijd ook zorgen maken over hun geloofwaardigheid, over hoe ze overkomen op anderen. Andere onderzoeken tonen daarentegen weer aan dat huilen niet gezien wordt als teken van zwakte, maar als een emotionele reactie op het werk.

De voordelen van huilen

Uit onderzoek blijkt dat huilen veel voordelen heeft:

·        Huilen helpt stress te reduceren.

·        Huilen is een teken dat opgekropte emotie wordt losgelaten.

·        Huilen helpt je lichaam terug te recupereren van een trauma.

·        Huilen geeft een signaal naar anderen dat je hulp nodig hebt.

·        Huilen helpt de pijn te verzachten.

·        Huilen is een snelle manier om verdriet een plek te geven en weer verder te gaan.

·        Huilen stelt je in staat gelukkig te zijn (zonder verdriet geen geluk, zonder leven geen dood).

·        Huilen brengt mensen bij elkaar.

·        Huilen helpt je ogen schoon en bacterievrij te houden.

·        Huilen is een natuurlijk onderdeel van het genezingsproces.

·        Huilen verandert je stemming.

·        Huilen maakt de neusgang vrij.

·        Huilen helpt je beter te slapen.

·        Huilen verlaagt je bloeddruk.

Waarom verdriet niet onderdrukken?

“In feite is huilen een uitlaatklep die je lichaam bevrijdt van overmatige stress en spanning, dus als je je inhoudt door niet te gaan huilen, gaat het sympathieke zenuwstelsel (ofwel de vecht-of-vluchtreactie) van je lichaam in versnelling”, zegt Nicole Van Groningen, van het NYU Langone Medical Center. Wanneer je jezelf dus dwingt om niet te gaan huilen, geven je hersenen signalen om stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol, vrij te laten. Deze chemicaliën stimuleren je hartslag en bloeddruk, wat zich kan vertalen in een benauwdheid op de borst en een zware ademhaling, omdat je jezelf dwingt om niet te huilen.

Daarnaast verhoogt het onderdrukken van een emotie als verdriet, de emotie en maakt dat je je nog erger gaat voelen, aldus psycholoog Nikki Martinez. Dus hoewel je misschien denkt dat je jezelf afleidt, neemt de stress juist toe door niet te gaan huilen. Ben je in de gelegenheid om af en toe een potje te gaan janken en schreeuwen, het is in je eigen belang om te gaan huilen, ook op je werk!

Verdriet tonen is juist stoer!

Zoals gezegd huilen vrouwen vaker dan mannen. En hoewel veel mensen zich schamen om te huilen en de neiging hebben om huilen te associëren met zwakte, betekent het in werkelijkheid alleen het tegenovergestelde – dat je mentaal sterk bent. Verdriet tonen is juist stoer, ook op de werkvloer! Waarom lees je hieronder:

  • Huilen betekent dat je je gevoelens onder ogen kunt zien

Als je huilt, kom je je emoties tegen. Je komt je gevoelens onder ogen, en ontwijkt ze niet. Door te huilen houd je je beide benen op de grond en ervaar je de reacties en emoties die nu eenmaal bij het leven horen, ongeacht of ze pijnlijk zijn of niet. Door te huilen ontdoe je jezelf van overtollige negatieve energie, en maak je ruimte voor positieve energie. Huilen is dus niet iets om je voor te schamen of je te verontschuldigen.

  • Het is dapper om te huilen in het bijzijn van anderen

Als je huilt, toon je openlijk je kwetsbaarheid. Het is dapper om jouw emotionele kant aan andere mensen te laten zien, zonder je te bekommeren om wat anderen denken of veronderstellen. Door te huilen zal je dichter bij de mensen komen die er echt toe doen.

  • Af en toe huilen is beter voor je gezondheid

Opgekropte gevoelens kunnen je bozer, gefrustreerder en ongelukkiger maken. Wanneer je dus wat vaker je verdriet toont door te huilen, heb je veel minder kans om mentaal ‘in te storten’. Bovendien vermindert het risico op bepaalde ziektes, zoals hart- en vaatziekten. Af en toe huilen is overigens niet alleen het beste voor je eigen gezondheid, maar ook het beste voor je (werk)relaties.

  • Door te huilen ben je een krachtig voorbeeld naar anderen

Als je geen problemen hebt om te huilen in het bijzijn van je collega’s, familie of vrienden, toon je een vorm van kwetsbaarheid naar anderen, en zij leren van jou! Er is iemand nodig die sterk genoeg is om te huilen, en mensen zullen dit willen navolgen.

Meer weten over verdriet?

Een geanimeerd filmpje met een uitleg van Alex Gendler hoe tranen in het oog ontstaan en welke fysiologische processen hierbij worden ingezet.

 

Waarom huilen alleen mensen? Ad Vingerhoets neemt je mee op reis naar waarom alleen mensen tranen produceren en dieren niet. Ook laat hij de oorzaken en gevolgen van huilen zien.

In deze lezing deelt  Emily haar ervaringen over huilen en wetenschap. Ze onderzoekt hoe belangrijk het is voor wetenschappers om contact te maken met hun gevoelens, daarbij legt ze nadruk op de 3 C’s: Compassion, Collaboration en Creativity. Deze drie C’s zijn volgens haar de kern voor het vinden van wetenschappelijke ontdekkingen.

 

 

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies