De kunst van het boksen. 11 boksrondes, 11 metaforen
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juni 2019 

De kunst van het boksen. 11 boksrondes, 11 metaforen

Of je nu een workshop boksen volgt, of dieper met jezelf in contact wil komen via bokstherapie: het zijn alle drie geweldige manieren om jezelf beter te leren kennen, grenzen te stellen en emoties te laten gaan. En je wordt er nog fit en sterk van ook! Maar waarom wordt juist de bokssport gebruikt als een vorm van therapie en coaching? Wat kun je ervan leren?

Boksen kan gezien worden als een metafoor voor het leven en er zijn verschillende lessen uit te halen. Ik zet in dit artikel 11 lessen op een rijtje: technieken die je tijdens het boksen gebruikt en die jou verder kunnen helpen in het dagelijks leven. Boksen maakt jou de baas over jezelf. Je hoeft niet uren te praten met een coach, maar je bent vooral lekker in beweging. En door te reflecteren op jouw bewegingen en reflexen leer je jezelf kennen. Zo word je al boksend steeds zelfbewuster. De 11 metaforen van boksen.

  1. Waar ga jij voor?

Weet jij waar je echt voor staat? Wat jouw belangrijkste normen en waarden zijn in het leven? Tijdens het boksen is duidelijk te zien of je reactief bent of proactief. Sommige boksers reageren alleen op wat er om hun heen gebeurt en zijn niet bezig met waar zij naar toe willen.

  1. Kies je stoot

Een bokser is nooit willekeurig in het rond aan het stoten. Heb jij wel eens een bokser in de ring gezien die doelloos met z’n armen zwaaiend rond bleef rennen zonder dat de tegenstander ook maar in de buurt was? Een goede bokser weet precies hoe en wanneer hij een stoot wil uitdelen, en kiest zijn acties zorgvuldig. Er wordt geen energie verspild aan nutteloze bewegingen.

Hoe doe jij dat in je werk of in je privé leven? Hoeveel energie besteed je aan dingen die eigenlijk totaal niet productief zijn en alleen maar energie kosten?

  1. Ken jezelf

Waar ligt jouw kracht en waar ligt jouw zwakte? Als bokser in de ring weet je het antwoord op die vragen. Je kent je sterke arm, je zwakke been, of de uppercut je beste stoot is of dat je juist voor de low kick kunt gaan. Hoe beter je jezelf kent, hoe makkelijker het is om effectief te bewegen en hoe minder energie je kwijt bent aan het bereiken van je doel. Een bokser buit zijn sterke kanten uit in de ring en probeert zijn zwakke kanten met training te verbeteren.

Weet goed wie je bent, waar jouw waarde in ligt en profiteer maximaal van jouw innerlijke kracht!

  1. Ken je tegenstander

Voordat een bokser de ring in stapt weet hij wie zijn tegenstander is. Het komt nooit voor dat hij de ring instapt zonder voorbereiding en verzamelde inzichten in de tegenstander. Hij weet waar hij aan begint. Bereid jij je ook optimaal voor op belangrijke beslissingen die je moet nemen, of laat je het gaan en hoop je op een goede afloop?

  1. Een goede balans is alles

Zonder balans lig je als bokser uiteraard zo op de grond. Om goede stoten uit te kunnen delen moet je stevig met beide voeten op de grond staan. Ook moet je een goede balans hebben voor het snelle voetenwerk. Tijdens een boksronde is het hele lichaam in balans: de voeten, de armen en de ademhaling.

Hoe vaak neem jij de tijd om op adem te komen om de lichamelijke balans weer te herstellen? En hoe bewust denk jij eigenlijk aan het met beide benen stevig op de grond blijven staan (niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk)?

Hoe vaker je je balans oefent tijdens bokscoaching, hoe makkelijker het wordt om in de dagelijkse dingen ook tijd te nemen om op adem te komen. Oefening baart kunst!

  1. Vertrouw je bescherming

Het leven gooit altijd onverwachts moeilijkheden op je pad. Je loopt nooit in strak rechte lijn, soms is het gewoon één grote bende. Tijdens het boksen vertrouw je op je eigen bescherming, je weet precies wat te doen en hoe je voor jezelf moet zorgen.

Het is in het dagelijks leven ook prettig om te weten hoe jij jezelf kunt beschermen en wat heb jij nodig hebt om relaxed te blijven. Stel je voor dat je vader net is overleden, weet jij dan wat je nodig hebt? Rust, ontspanning, goede gesprekken, tijd voor jezelf, een dagje weg, een week rust, misschien een maand minder werken? Wat geeft jou de bescherming om zo prettig mogelijk door te blijven leven in stressvolle situaties?

  1. Zoek naar jouw manier

Ieder mens is uniek. Iedere bokser is uniek. En het menselijk bestaan is een combinatie van ups en downs. Vaak ben je in gevecht met jezelf omdat je probeert te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Je maakt je eigen verwachtingen daaraan ondergeschikt en dat zorgt voor interne frictie. Maak de volgende zin af: Als ik volledig leef naar mijn eigen waarden, dan voel ik me…..?

  1. Ken je afweer

Wat als jij stress ervaart? Of in een situatie terecht komt waarin je niet weet wat te doen? Wat als het leven even flink tegenzit? Welke weerstand ontstaat er in jou? Hoe bied jij dergelijke situaties het hoofd? Ken jij je eigen reflexen en gewoontes? Ben je bijvoorbeeld een perfectionist die alles onder controle probeert te houden? Of is het makkelijk voor jou om met onvoorziene tegenslagen om te gaan en te improviseren?

Een bokser weet hoe hij stoten en trappen van de tegenstander moet afweren. Ga voor jezelf na hoe jij het beste de trappen en stoten van het leven kunt incasseren.

Is het een ademhalingsoefening, een ontspannend muziekje, of juist een avondje op pad? Ontwikkel jouw zelfbewustzijn en zorg ervoor dat jij zo min mogelijk onder stress gebukt gaat.

  1. Ga niet onvoorbereid op pad

Zoals gezegd gaat een bokser nooit onvoorbereid de ring in. Je hebt de tegenstander vooraf bestudeerd, en hebt daarnaast je dagelijkse routine aangepast aan je doel. Om het gevecht te winnen moet je immers in topvorm zijn. Je slaapt goed, eet gezond en je traint zodanig dat je op je best bent tijdens het gevecht. Alles is precies op maat: niets te weinig, niets teveel.

Hoe doe jij dit van dag tot dag? Weet jij welke routines jou zowel fysiek als mentaal gezond houden? Of heb je er eigenlijk geen idee van en modder je zonder strategie maar wat aan?

Neem jij je eigen leven onder de loep. Wat zijn goede gewoontes die je kunt implementeren? Op tijd naar bed, minder zoet eten, meer sporten, iets anders? Het kan ook iets relatief kleins zijn, zoals dagelijks 10 minuten ademhalingsoefeningen doen, of in het weekend echt even twee uurtjes voor jezelf nemen.

  1. Zorg voor een maatje in je hoek

Iedere bokser heeft een trainer en een verzorger in zijn hoek staan die hem aanmoedigen en hem tussen de rondes door adviseren en weer oplappen. Wie heb jij in jouw hoek staan? Wie zijn de mensen in jouw leven die je daadwerkelijk verder helpen, die willen dat jij het beste uit jezelf haalt?

  1. Oefenen

Wil jij daadwerkelijk veranderen en echt transformeren in de persoon die je bent? Dan moet je bereid zijn om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Jouw brein moet nieuwe snelwegen gaan aanleggen, nieuwe gewoontes creëren. En dat kost tijd.  Overwin je angst met deze manier van trainen!

Maak een doelgericht plan voor hoe jij in het leven wilt staan. Bepaal hoe jij verder wilt komen! Zet dagelijks stappen naar het einddoel, en herhaal deze totdat je er niet meer over hoeft na te denken.

Net als de bokser die elke dag aan het schaduwboksen is, zodat hij vrijwel automatisch de perfecte combinaties in de ring kan maken.

Bokscoaching kan jou helpen om op een actieve manier om je leven weer op de rit te krijgen. Niet door uren te praten en te filosoferen, nee, door te doen! Stap uit je hoofd en onderneem vanaf de eerste dag daadwerkelijk actie!

Over de schrijver
De next level Body & Mind Coach! Ik help professionals de ‘next level’ te bereiken door nuchtere coaching gericht op body & mind. Hoofd uit, hart aan.
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies