arrow_drop_up arrow_drop_down
20 mei 2019 

De lunchpauze: pak dat rustmoment!

Wat doe jij in je lunchpauze? Wacht je totdat je weer aan het werk mag en neem je je telefoon mee om al je appjes te beantwoorden? Eet je je boterham achter de laptop op? Of neem je echt een lunchpauze en geniet je van de buitenlucht?

De pauze is een belangrijk moment. Als je continue maar doorgaat, slaat je lichaam namelijk alleen maar meer stress en spanning op.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen in je pauze:
– gewoon doorwerken
– snel pauze houden en weer aan de slag
– pauze houden, maar stiekem ben je in je hoofd al bezig met wat komen gaat
– je loopt relaxed een rondje, je eet wat en geniet van het moment

Wat levert jou de minste stress op?

Afgelopen week coachte ik vanuit mijn praktijk By Lizet een groep vrouwelijke professionals aan de hand van bepaalde boksoefeningen. Ze moesten 100 harde stoten geven, een rondje hardlopen en daarna wachten totdat hun hartslag weer omlaag ging. Ik kijk dan wat ze op dit moment doen: wachten ze ongeduldig totdat ze weer mogen / moeten gaan rennen? Of kiezen ze ervoor om echt op adem te komen, om echt in het moment te zijn en hun volledige aandacht aan hun adem te geven?

Een van mijn klanten wiebelde onrustig heen en weer, ze keek onrustig om zich heen en zat met haar vingers te friemelen. Het was duidelijk dat ze zich nog steeds gejaagd en gestrest voelde. Terwijl het eigenlijk hét moment was waarin ze echt rust had kunnen pakken.

Als je aan het wachten bent, maar je bent met je hoofd nog steeds bezig met dingen uit het verleden of de toekomst, je maakt je druk of je voelt je gestrest, dan is ook je lijf nog steeds gespannen. En dan pak je geen rust.

Ook al doet het lichaam in principe niets actiefs op het moment van het wachten, het betekent niet per se dat het ook tot rust komt.

Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen de helft van de tijd dat ze iets aan het doen zijn, aan iets anders denken. Dit leidt tot negatieve emoties, zoals stress. Aandacht geven aan wat je aan het doen bent op het moment blijkt een fundamentele vaardigheid (Killingsworth & Gilbert, 2010).

Als je echter aan het rusten bent, ben je in het NU bezig. Misschien ben je aan het eten, aan het praten, aan het lopen. Maar je ben niet met je verleden of je toekomst bezig. Ook al ben je aan het wachten op iets, leer dan hoe je in het huidige moment kunt zijn. Dus als je pauze hebt, geniet dan van de pauze. Op dat moment. Wees je bewust van het belang van rust

Rust is essentieel om goed te kunnen functioneren en stressvrij te werken. Onze spieren staan de hele dag strak gespannen van de stress.

We moeten files en NS storingen doorstaan om op tijd op kantoor te verschijnen, we moeten onze oneindige takenlijst afwerken, de kinderen ophalen, de was doen, het eten koken en ook nog eens voor onszelf zorgen.

Je lijf staat heel de dag in ‘actiestand’. Deze actiestand produceert bepaalde hormonen die ervoor zorgen dat je snel kunt ‘vechten of vluchten’. Dit is handig als er een beer achter je aan zit. Maar helaas staat dit systeem bij de meeste mensen ook aan als ze achter de computer zitten op een belangrijke e-mail wachten, of wanneer ze even niets te doen hebben en hun telefoon checken, of als ze aan het lunchen zijn en nog vanalles denken te ‘moeten’ doen.

Dit is geen rust! Als je lijf een lange periode in deze actiestand staat, als je een lange tijd veel stress hebt, raak je uitgeput. Je loopt het risico op een burn-out.

Hoe voorkom je dat? Door daadwerkelijk rust te nemen en niet altijd in de actie en wachtstand te staan. Geniet dus van je lunchpauze en pak dat rustmoment!

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies