Page content

Angst, fobieën en angststoornissen

Angst, fobieën en angststoornissen

Angst is een emotionele reactie op een waargenomen of dreigend gevaar. Angst veroorzaakt stress maar stress kan evenzeer ook angst veroorzaken.

Eenmaal geconfronteerd met angst, kunnen de meeste mensen de fysieke reacties ervaren, maar zich ook mentaal afsluiten van de wereld.

In feite reageert de mens op gevaar en angst door te vechten, vluchten of bevriezen. Hier kan je meer over lezen in dit artikel.

Wanneer wordt angst een stoornis?

Angst kan in stoornis veranderen die op zijn beurt dan weer de vorm van een fobie kan aannemen.

Aanhoudende angst verandert gradueel in een angststoornis. Er is niet echt een punt waarop men kan zeggen: nu verandert angst in een stoornis. Toch kan een angststoornis je leven ingrijpend veranderen door aanhoudende angst.

Een fobie is een vrees of angst voor een bepaalde gebeurtenis of aandoening. Een fobie kan vaak stress of pijn veroorzaken. Wanneer iemand een fobie ervaart gaat hij of zij datgene waarvoor men bang is vaak helemaal uit de weg. Indien iemand een fobie heeft voor vliegen gaat die persoon niet op vliegvakantie door deze fobie. De fobie heeft vaak geen wortels in de realiteit maar kan eventueel voortkomen uit trauma.

Angststoornis

Een angststoornis wordt gekenmerkt door een aanhoudend, ongemakkelijk gevoel van angst. Het is vaak een reactie op een onbekende dreiging.

Stel je voor dat je een donker pad afloopt. Misschien voel je je een beetje nerveus en heb je een knoop in de maag – wie weet heb jij je sleutels wel in je vuist geklemd, klaar om iemand op de neus te slaan.

Deze angst is niet het product van een erkend of onmiddellijk gevaar.

In plaats daarvan komt het voort uit een fysieke en reële dreiging, maar eerder uit de mogelijkheid dat er iemand met slechte bedoelingen in het steegje rondsluipt.

Angst wordt ook gevolgd door verschillende pijnlijke somatische (fysieke) stimuli.

Enkele van de meest opvallende fysieke tekenen van angst zijn:

  • Pijn op de borst
  • Koude rillingen of opvliegers
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Spierpijnen
  • Gevoelloosheid of tintelingen
  • Paniek
  • Oorsuizingen
  • Spieren die zich opspannen
  • Maagklachten of diarree

 

Verschillende soorten angstfobieën:

Angst voor dieren: een fobie voor dieren is angst voor allerlei dieren van honden, katten, paarden – als insecten zoals spinnen en bijen.

Angst voor bloed: Angst hebben voor bloed en om gewond raken. Mensen met angst voor bloed hebben vaak ook een hekel aan naalden of chirurgische ingrepen

Angst voor bepaalde acties of situaties: vliegangst of angst om de lift te gebruiken

Angst voor een bepaalde omgeving: denk hierbij bijvoorbeeld aan hoogtevrees

Zeven tot negen procent van de mensen ontwikkelt volgens de DSM-5 in zijn of haar leven een bepaalde fobie, en vrouwen krijgen bijna net zoveel fobieën als mannen. Het is normaal om bepaalde angsten te hebben: driekwart van de mensen met een ernstige fobie heeft er zelfs meer dan één.

Veel mensen schrijven een fobie toe aan een enkel incident, zoals bijvoorbeeld meldingen van een vreselijk vliegtuigongeluk of gebeten worden door een hond. Weer anderen kunnen hun fobie niet terugbrengen naar een bepaalde gebeurtenis of trauma. Het is dus erg moeilijk om de eigenlijke aard en wortels van een fobie grondig te onderzoeken.

Wanneer angst zich omzet in paniekaanvallen

Ervaar je soms intense aanvallen van angst of een verlammende angst die minutenlang kan aanhouden? Misschien klopt je hart erg snel, zweet je en heb je het gevoel dat je niet kunt ademen of voel jij je verward. Komen dergelijke aanvallen op willekeurige momenten voor zonder duidelijke oorzaak?

Dan heb je last van paniekaanvallen. Wanneer deze paniekaanvallen frequent of aanhoudend voorkomen kunnen zij zich omzetten tot een angststoornis.

Wat is een paniekaanval

Een paniekaanval is een plotselinge episode van intense angst die ernstige fysieke reacties veroorzaakt wanneer er geen echt gevaar of duidelijke oorzaak is. Paniekaanvallen kunnen beangstigend zijn. Als je paniekaanvallen hebt, denk je misschien dat je de controle verliest of zelfs op het punt staat een hartaanval te krijgen.

Hoewel paniekaanvallen niet levensbedreigend zijn, kunnen ze beangstigend zijn en een aanzienlijke impact hebben op je emotionele stabiliteit.

Check hier hoe jij jouw emotionele intelligentie en stabiliteit kunt vergroten!

Heel wat mensen hebben maar een of twee paniekaanvallen in hun leven – en deze verdwijnen bijna even snel als ze gekomen zijn. Maar als je terugkerende, onverwachte paniekaanvallen hebt dan kunnen deze eventueel geclassificeerd worden als een paniekstoornis. Indien je vaak te maken hebt met paniekaanvallen is het best dat je in deskundige coaching zoekt, om te ontdekken hoe jij deze kunt voorkomen en wat jouw triggers zijn.

Oorzaken van paniekaanval

Paniekaanvallen kunnen in eerste instantie plotseling en zonder waarschuwing optreden. Daarnaast zijn er bepaalde situaties die een paniekaanval kunnen veroorzaken of triggeren. Het is onzeker waarom een ​​paniekaanval plaatsvindt wanneer er geen duidelijk gevaar is. Sommige onderzoeken suggereren dat de natuurlijke vecht-of-vluchtreactie van je lichaam een grote rol speelt. Wetenschappers zijn er echter nog steeds niet uit wat er nu echt aan de basis van paniekaanvallen ligt.

Factoren die de kans op het ontwikkelen van paniekaanvallen of angstsymptomen kunnen vergroten, zijn onder meer moeilijke, stressvolle situaties, grote veranderingen in het leven, zoals een scheiding of een nieuwe baby, of zelfs het overlijden van een dierbare.

Paniekaanvallen kunnen nare gevolgen hebben. Zeker wanneer paniekaanvallen vaak voor komen en je geen professionele hulp zoekt kun je bijkomende problemen ontwikkelen zoals alcoholisme, teruggetrokkenheid, depressie, financiële problemen, agoarfobie en zelfs medische problemen.

Het is dus een goed idee om professionele hulp te zoeken wanneer je aan paniekaanvallen lijdt. Een therapeut kan bijvoorbeeld helpen met het aanleren van strategieën die je helpen met paniekaanvallen om te gaan. Een van deze strategieën kan bijvoorbeeld meditatie of mindfulness zijn. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je na een paniekaanval geen alcohol drinkt. Hoe aanlokkelijk een wijntje of een biertje ook mag zijn: alcohol vergroot emoties en kan op zichzelf zelfs paniekaanvallen veroorzaken.

Paniekaanvallen voorkomen

Er is geen sluitende manier om paniekaanvallen te voorkomen. Toch zetten we enkele korte tips op een rijtje die je kunnen helpen de intensiteit van de paniekaanval te verminderen of het aantal paniekaanvallen terug te dringen.

  1. Wanneer je sport komen er heel wat hormonen en stoffen vrij in de hersenen. Lichaamsbeweging kan jou helpen angst onder controle te krijgen en het aantal paniekaanvallen dat je ervaart terug te dringen.
  2. Mindfulness en meditatie. Wanneer je en paniekaanval voelt opkomen is het een goed idee je op je ademhaling te concentreren. Op die manier kan jij de intensiteit van de paniekaanval doen afnemen.
  3. Wanneer je verstijfd bent door angst is er een kleine oefening die je kan helpen om uit deze angstcyclus te komen. Noem drie dingen die je kan zien, noem drie dingen die je kan horen en probeer daarna een voor een je ledematen te bewegen. Dit soort oefeningen kan jouw denkpatronen helpen doorbreken waardoor je uit je paniekaanval kan breken.

Angst is een normaal onderdeel van ons leven. Schaam je niet voor jouw angst, maar praat erover!

    Comment Section

    0 reacties op “Angst, fobieën en angststoornissen

    Plaats een reactie


    *