Hoe goed ben jij in het herkennen van stress?
10 februari 2017 

Hoe goed ben jij in het herkennen van stress?

Stress: het is jou vast wel bekend. Iedereen heeft het wel een keer gevoeld. Bijvoorbeeld tijdens een examen, bij het te laat komen op een belangrijke afspraak, of vlak voor de eigen bruiloft. Misschien heb jij er nauwelijks last van of ben je juist een stresskip: stress kan opduiken in verschillende situaties en in verschillende maten van hevigheid. In ieder geval is het heel belangrijk om de signalen van je lichaam goed te herkennen en ernaar te luisteren.

Wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam als je stress ervaart? De spieren spannen zich aan, het hart gaat sneller kloppen, pupillen verwijden zich en de spijsvertering wordt trager. Het hele lijf wordt klaargemaakt voor snelle actie. Oorspronkelijk betekende dit vechten of vluchten, tegenwoordig worden al deze processen vaak al in gang gezet als je bijvoorbeeld te laat op een vergadering dreigt te verschijnen. Iets minder spannend.  Er zijn manieren om stress te herkennen en vervolgens tegen te gaan. Hier volgt een scenario uit mijn dagelijks leven:

De situatie: Ik heb twee afspraken achter elkaar. De eerste loopt uit waardoor ik te laat ben voor de volgende. Ik spring in de auto en scheur er met piepende banden vandoor.

Mijn lichamelijke reactie

hartslagMijn hart klopt sneller. Mijn ademhaling zit hoog in m’n lijf, m’n nek is gespannen, m’n schouders zijn opgetrokken en mijn ogen staan meer opengesperd. Vanachter het stuur kijk ik schichtig om me heen. De signalen zijn niet heftig, maar alles bij elkaar voelt het stresserig aan. Al scheldend (in mezelf en soms hardop) scheur ik langs andere auto’s op weg naar mijn afspraak. Het het schelden lost natuurlijk niets op, maar voelt wel fijn. .

Mijn gedachten

“Weer te laat!” “Rij door!” “Hoeveel tijd heb ik nog?” “Ze zal wel boos zijn…!”

Oplossing 1: ik werd me bewust van wat er in mijn lijf gaande was en herkende het als stress. Tegelijk wist ik heel goed dat ik deze situatie niet kon oplossen. De klant was geappt en wist dus al dat ik wat later zou komen. Toch wilde mijn lichaam niet tot bedaren komen. Dus concentreerde ik me op mijn ademhaling: in door mijn neus en uit door mijn mond. Het hielp. Mijn schouders zakten weer, de stress nam langzaam af. Dit is een lichaamsgerichte oplossing.

gedachten-mentaalOplossing 2: een mentale oplossing is je er snel bij neerleggen als je niets aan een situatie kunt veranderen. In mijn geval kon ik niets meer doen aan het feit dat ik te laat was. Dus had ik alleen maar iets kunnen denken als: ‘is het levensbedreigend? Nee. Verlies ik hiermee een klant? Mogelijk. Maar wat dan nog?’ Dit dacht ik niet precies op dat moment (ik koos immers voor bovenstaande oplossing), maar in een andere recente stressvolle situatie paste ik deze methode wel toe.

Vlak voor een training bleek de printer geen inkt meer te hebben, waardoor ik de geplande oefeningen niet mee kon nemen. Er was geen tijd meer om een alternatieve oplossing te bedenken, dus besloot ik me er niet druk om te maken en de les te improviseren.

Wat doe jij als je stress bij jezelf ervaart? Probeer je het te negeren? Laat je het juist toe? Ga je bewust iets anders doen? Iets anders? Tof als je jouw methode zou willen delen!

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Carla Verboon
Door

Carla Verboon

op 11 Feb 2017

Moest vanmorgen werken. Toen ik bij de tweede cliënt kwam bleek deze erg aan de diaree te zijn. Ik had 25 min voor haar gepland staan. Wist dus al dat ik dit niet ging redden. Heb een collega gebeld voor hulp en een andere clollega gevraagd hoe ik een crisis opname kon regelen. Familie gebeld om het huis te komen schoonmaken. Al met al meer dan 1 uur bij mw. Geweest. Door rustig te blijven en te denken ik heb maar twee handen gewoon de rest van mijn cliënten bezocht. Toen belde een collega of ze iets kon overnemen Dus op het einde van mijn rijtje toch redelijk op tijd klaar zonder dat de andere cliënten hier iets van gemerkt hadden. En oh ja het had ook nog gesneeuwd dus op de fiets niet al te prettig.

Lizet
Door

Lizet

op 12 Feb 2017

Carla, wat heb jij dat heerlijk rustig en kalm opgelost. Mooi! En ook de gedachte 'ik heb maar twee handen' kan ondersteunend werken. Op naar een leuk nieuwe werkdag :-)

Reactie plaatsen

Dé 10 stappen naar meer zelfvertrouwen!

Download de complete gids met korte oefeningen waarmee je: 

  • lichaam en geest verbindt
  • meer balans in je leven creëert
  • rust in je hoofd krijgt
  • vandaag resultaten behaalt
50%
Je bent er bijna!
Waar mag ik het eboek heensturen?
Download Gratis