Meditaties voor meer zelfvertrouwen
08 maart 2022 

Meditaties voor meer zelfvertrouwen

Ben jij een people-pleaser? Wil je altijd de beste zijn en ligt de lat eigenlijk altijd te hoog? Of ben je bang dat je ‘door de mand valt’ als mensen langer met je werken?

Er is gelukkig een makkelijke manier om je zelfvertrouwen te versterken: meditatie. Meditatie helpt je om een realistisch zelfbeeld te ontwikkelen. Je kunt het ook gebruiken als ideale voorbereiding op specifieke situaties waarin je meer zelfvertrouwen nodig hebt!

Met meditatie kun je heel gericht aan zelfvertrouwen werken. Hoe precies? Lees vooral door!

“Door te mediteren ontdek je jouw innerlijke kracht!” 

Laten we bij het begin beginnen, want wat is zelfvertrouwen eigenlijk? Zelfvertrouwen is niets meer dan hoe je over jezelf denkt. Als wat voor een mens zie jij jezelf? Zelfvertrouwen is de mate waarin je in jezelf en jou kunnen gelooft.

Als je weinig zelfvertrouwen hebt, weet dan dat je niet de enige bent. In deze westerse samenleving wordt veel waarde gehecht aan prestaties en competitie. Elke dag krijg je via social media en televisie voorgeschreven hoe succesvol je eigenlijk moet zijn, hoe je je uiterlijk moet veranderen, enzovoort. Je vergelijkt jezelf daardoor steeds met andere mensen en vaak niet in positieve zin. Je ziet wat zij beter doen en hoe jij daarin tekort schiet.

Logisch dat je gaat twijfelen aan jezelf. Dat is een heel menselijke reactie. Een dosis twijfel op zich is ook gezond, het motiveert je om jezelf te verbeteren! Maar als het te ver doorslaat kan het je zelfvertrouwen negatief beïnvloeden. Gelukkig kun je dit trainen! Met meditatie vergroot je gemakkelijk je zelfvertrouwen.


“Echt zelfvertrouwen komt van binnenuit en is niet afhankelijk van de prestaties die je levert of de waardering die je krijgt.”


Denk je dat je zelfvertrouwen vanzelf toeneemt als je die ene promotie hebt gemaakt? Of met succes die nieuwe klant hebt gestrikt? Denk je echt dat het puur aan je prestaties ligt? Feit is, dat zodra je één mijlpaal hebt bereikt, er meteen weer een nieuwe uitdaging voor je klaarligt. Écht zelfvertrouwen komt van binnenuit. En hier komt meditatie om de hoek kijken!

Een aantal voordelen van meditaties op een rij:

1. Je verhoogt je concentratie, creativiteit én productiviteit

Met mediteren observeer je je gedachten en train je je vermogen om aandachtig in het moment aanwezig te zijn. De rust die hierdoor ontstaat, zorgt ervoor dat er meer ruimte voor jezelf vrijkomt.

Op die manier helpt meditatie je om productiever te werken! Je voelt je rustiger, hebt dingen steviger onder controle en bent in staat om in minder tijd meer werk te verzetten. En dat is natuurlijk weer een boost voor je zelfvertrouwen. Een win-win-win situatie!

2. Je traint het loslaten van onzekerheid, stress en angst

Tijdens een meditatie sta je bewust stil bij hoe jij je op dat moment voelt. Je  krijgt inzicht in je denkpatronen, grenzen en verlangens. Je ontdekt wat je werkelijk voelt en nodig hebt.

3. Je leert te focussen op belangrijke dingen

Met mediteren train je jezelf om je gedachten te ordenen. Je onderscheidt de belangrijke dingen van ruis. Op deze manier laat je alle overbodige dingen beter los. Meditatie stelt je in staat om alleen te focussen op die dingen in je leven die er echt toe doen.

4. Je ontwikkelt meer compassie voor jezelf en anderen

Door te mediteren ontwikkel je een mildere blik op jezelf en train je compassie. Je versterkt hiermee je zelfvertrouwen doordat je een positiever zelfbeeld schept. Een open en milde houding tegenover jezelf zorgt ervoor dat je jezelf met meer compassie behandelt als het even tegenzit. Dit straal je vervolgens als vanzelf uit naar anderen.

“Zelfverzekerdheid is zonder schaamte en terughoudendheid jezelf durven zijn.” 

Hoe ontwikkel je nu dat rotsvaste vertrouwen in jezelf en je vaardigheden? Er zijn verschillende meditaties die zich specifiek richten op het versterken van het zelfvertrouwen.

1. Vergroot je zelfvertrouwen en bewustzijn

Waar vind je rust na een drukke dag met een lange to-do lijst? Start met je eigen mindful wandeling en kom volledig tot rust. Na afloop voel je je als herboren. Ideaal als je geen zin hebt om in kleermakerszit op een kussen te mediteren.


2. Rust in je lijf – meer vanzelfsprekend zelfvertrouwen

Je ademhaling is je leven. Hoe kalmer en rustiger je ademhaling is, hoe kalmer en rustiger jij in het leven staat. Hier vind je een korte meditatie van 10 minuten die je lopend, zittend of staand kan doen.


3. Begeleide meditatie voor meer zelfvertrouwen (Nederlands)

Vind je het moeilijk om zelf affirmaties te bedenken? Volg deze begeleide meditatie van tien minuten.


4. Met liefde en compassie naar jezelf kijken

Deze meditatie (Nederlands) laat je met mildheid en compassie naar jezelf kijken.


5. Kort meditatiescript voor meer zelfcompassie

Op de website van Oprah Winfrey zijn prachtige meditaties te vinden. Ze geeft een aantal keer per jaar samen met Deepak een gratis meditatiecursus (aanrader!). Volg dit meditatiescript voor een boost aan zelfcompassie.  De meditatie duurt slecht een paar minuten.

6. Meditatie door positieve affirmaties op te schrijven

Google een aantal positieve affirmaties of mantra’s. Schrijf ze op, speek ze hardop uit of ga ze een paar keer langs in gedachten. Bijvoorbeeld: ik vertrouw op mezelf en weet dat wat ik doe goed genoeg is. Kies wat voor jou goed voelt en experimenteer hiermee!

7. Meditatief verhaal over zelfvertrouwen

Dit is een kort Engels verhaal over zelfvertrouwen. Laat anderen niet voor jou bepalen wat je waarde is, maar bepaal dit zelf.

8. Voorbereiding op een belangrijk moment

Over een paar minuten ga je een heel belangrijke vergadering in, of moet je een cruciale presentatie geven. Je wilt natuurlijk in topvorm zijn, maar merkt dat je net iets te zenuwachtig bent. Het is dus tijd om die zenuwen onder controle te krijgen. Met dit korte meditatiescript krijg je een instant confidence boost!

9. Je innerlijke criticus de mond snoeren
 
Of je nu in onderhandeling bent met je baas, een presentatie geeft, of een evenement organiseert: je innerlijke criticus lijkt altijd aanwezig te zijn. Gelukkig biedt meditatie een oplossing. 

Binnen 10 minuten jouw zelfvertrouwen versterken en je innerlijke criticus het zwijgen opleggen is mogelijk met deze meditatie. 

10. Je eigen meditatie inspreken
Ik heb een kort script geschreven om je zelfvertrouwen te versterken en om jezelf te vullen met rust en zachtheid.

Echt zelfvertrouwen zit in jou.  Geef jezelf de ruimte en laat jezelf zonder schaamte en terughoudendheid zien.   Zelfvertrouwen is trots zijn op wie je bent, en niet alleen om wat je hebt bereikt of presteert!

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

3  gratis video's voor meer rust en ontspanning. 

  • de meest emotionele fout die vrouwelijke professionals op het werk maken
  • hoe je ontsnapt aan de ratrace van meer, beter, mooier en slanker.
  • de 3 belangrijkste dingen om te winnen aan veerkracht