Onderdrukte stress en spanning loslaten: 12+  effectieve Methodes
29 juni 2022 

Onderdrukte stress en spanning loslaten: 12+ effectieve Methodes

Stress en spanning loslaten

Het is een bepaalde vaardigheid in het leven die essentieel is: het los kunnen laten van stress en spanning.

Is dit voor jou makkelijk?
Dan heb je een ontspannen lichaam.

Heb je geen idee hoe je dat doet?
Dan is de kans dat in jouw lichaam lichamelijke klachten hebt.

De manier waarop jij met stress en spanning omgaat is de sleutel tot een ontspannen leven en rust in je hoofd. Heb je dit niet onder de knie, dan gaat je lichaam protesteren.

Je krijgt sneller klachten, en je voelt je niet fit en vitaal.

In dit artikel ga ik aangeven hoe ontspanningsmethoden jou verder kunnen  helpen om lichamelijke stress en spanning los te laten, zodat jij zonder lichamelijke klachten en spanningen kan leven. Maar first things first.

1. Hoe wordt stress en spanning in je lichaam opgeslagen?

Voordat je direct diverse methoden ontdekt hoe je stress en spanning los kunt laten, is het goed om te weten hoe stress in het lichaam ontstaat. Er bestaan grofweg twee mogelijkheden.

1. Overbelasting door een verkeerde houding
2. Overbelasting van het zenuwstelsel

Spanning is positief zolang het jou vooruit helpt. 

Stress zet jou namelijk in beweging; het maakt je fit, alert. Bij stress wordt je lichaam in beweging gezet en wordt het sympathische zenuwstelsel aangezet, waardoor er adrenaline en cortisol wordt aangemaakt en je hartslag verhoogd.

Dit is de effectieve manier van het lijf om met stress om te gaan.  Maar bij langdurige blootstelling aan deze vorm stress kunnen er klachten ontstaan.

2. De moderne maatschappij en stress

In oertijd was de stress en spanning vaak  door fysieke bedreiging.
Nu duizend jaar later is deze vorm van stress nihil?

Waarom?

We worden nog nauwelijks aangevallen door dieren, maar ervaren stress door mentale zorgen.
De blauwe brief van de belastingdienst, een file of een deadline die je niet haalt.

Het is dus voor jou als individu noodzakelijk alert te zijn om teveel spanningen en op tijd te ontladen.

Zijn de spanningsklachten echter al langere tijd aanwezig en heb je geen idee meer hoe je deze kunt loslaten, dan zijn er een legio aan methoden.

3. Jouw natuurlijke manier van ontladen

0 Weet je hoe stress en spanning wordt opgeslagen, dan heb alleen kennis.
0 Weet je hoe stress en spanning in jouw lichaam worden opgeslagen, dan heb je kennis en ervaring.
0 Weet je hoe je stress en spanning in jouw lichaam kan ontladen, dan heb je kennis, ervaring en heb je vaardigheid.

Kun je deze alledrie aankruisen: dan ben je een expert en in staat succesvol stress en spanning te ontladen. 

Deze drie-eenheid kun je oefenen.

1. Kennis vergroten

Hoe meer kennis je hebt, hoe groter de kans dat jij begrijpt hoe stress en spanning in jouw lichaam wordt opgeslagen. En hoe meer je begrijpt, hoe makkelijker je het kan voorkomen.

Een aantal boeken die je kunt lezen.

De verbogen wijsheid van stress en spanning


Wanneer je lichaam nee zegt


Activeer je nervus vagus

2. Ontladingsmethoden oefenen

Kennis leidt tot inzicht.
Maar zonder ervaring heb je niets aan inzicht.

Je hebt ervaring nodig om jouw eigen succesvolle methodes te ontdekken.

Oefen elke dag een half uur.

Een aantal manieren om stress te ontladen zijn:
1. hardlopen
2. boksen
3. mediteren
4. ontspanningsoefeningen
5. ademhalingsoefeningen
6. yoga
7. TRE
8. massage
9. zelf hypnose
10. buikademhaling
11. loslaten met meditatie
12. muziek
13. lach
14. een dagje bosbaden
15. boksen
16. ga offline

Maak een concreet schema voor elke maand.
Welke methode zet je in.



Op deze manier heb je concreet inzicht in wanneer je welke methode inzet.

Besteed elke dag vijf minuten aan reflectie.
Beschrijf je ervaringen kort en concreet. 


Houd bij wat de resultaten zijn van de verschillende methoden.
Schrijf eventueel ook de stressbron op.

3. Vaardigheid vergroten

Je wilt in dit leven een expert worden in loslaten van stress.

Stel je voor dat je op elk moment in je leven in staat bent om stress los te laten.
Tijdens de presentatie voor een mega-omzet.
Tijdens een meningsverschil met je partner.
Tijdens een live event, als overlijden van je dierbaren.

Minder stress in het lijf betekent meer rust in het hoofd.

Meer ruimte voor meer liefde en plezier.

Vergroot je vaardigheid door het te bespreken met vrienden en familie.
Samen bereik je meer.
Ga samen aan de slag.
Stel elkaar oprechte vragen.
Durf je kwetsbaarheid te laten zien.

Huur een coach in.

Wil je persoonlijke coaching om makkelijker stress te ontladen?

Ik geloof dat bovenstaande 3 stappen jou tot een stress loslaat expert kunnen brengen. De meeste mensen willen hier geen tijd en energie besteden.

Ze willen een trucje leren en direct van hun stress af zijn.
Ze zijn niet echt bereid tijd te investeren in het ontdekken van specifieke methoden die hun op langere termijn kunnen helpen.

Ben je bereid om dit wel te doen? 

Ik kan je helpen als coach aan meer rust in je hoofd, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning.

Check ‘het nieuwe mediteren’ om direct een te ontspannen en stress los te laten. 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

Dé 10 stappen naar meer zelfvertrouwen!

Download de complete gids met korte oefeningen waarmee je: 

  • lichaam en geest verbindt
  • meer balans in je leven creëert
  • rust in je hoofd krijgt
  • vandaag resultaten behaalt
50%
Je bent er bijna!
Waar mag ik het eboek heensturen?
Download Gratis