arrow_drop_up arrow_drop_down
3 december 2019 

Waarom coachen een essentiële vaardigheid is voor managers

Als manager heb je uiteraard verschillende kernvaardigheden nodig, zoals het leiding kunnen geven aan mensen. Een vaardigheid waar je niet zo snel aan denkt is coaching. Toch is het belangrijk dat een goede manager ook een goede coach is. Waarom is dat zo? En hoe oefen je deze vaardigheid?

Coaches are aware of how to ignite passion and motivate people. They have an energy that is contagious and know exactly how to get their team excited. Brian Cagneey,

Het verschil tussen managen en coachen

Managen en coachen overlappen elkaar op veel punten, maar er zijn ook belangrijke verschillen tussen de twee. De moet je kunnen herkennen als je wilt nagaan waar precies je sterke en je zwakke punten zitten.

Managen is in essentie het leiden van een team. Als manager moet je duidelijk maken wat er gedaan moet worden, wie wat moet doen en hoe de taken moeten worden uitgevoerd. Een gemiddelde manager kan dit goed, maar een bovengemiddelde manager kan hierbij zijn team ook nog coachen.

Het gevaar van alleen maar als afstandelijk manager en leider optreden is dat er geen creativiteit of eigen initiatief vanuit jouw team komt. Als iedereen alleen maar bezig is met bevelen opvolgen en vragen wat ze moeten doen, is er geen ruimte meer voor eigen ideeën.

Om dit element te stimuleren is de vaardigheid van coaching essentieel. Wanneer je als coachend manager optreedt, deel je niet zozeer bevelen uit, maar werk je meer samen. Je vertelt mensen niet alleen hoe ze iets precies moeten doen, maar gaat gesprekken aan over hoe een taak het beste uitgevoerd kan worden en wie er het meest geschikt voor is. Hier hoort ook bij dat je teamleden inspireert en motiveert. Je speelt zowel een ondersteunende als motiverende rol.

Als coach is het dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat iedereen in jouw team het beste uit zichzelf kan halen. Dit doe je door er samen met iemand achter te komen hoe hij of zij het beste functioneert in het werk dat gedaan moet worden. Als coach ben je echt een onderdeel van het team, je staat er niet helemaal boven.

De voordelen van het als manager kunnen coachen

Als manager kunnen coachen is heel handig, maar zoals gezegd niet noodzakelijk. Toch zitten er meer dan genoeg voordelen aan om deze extra stap te zetten. Een aantal van deze voordelen hebben we voor je op een rijtje gezet.

  • Voordeel 1: je wordt een veel effectievere leider. De baas spelen kan iedereen wel, maar taken zo verdelen dat de sterke punten van ieder teamlid ten volle benut worden is toch andere koek. Wanneer je leert coachen haal je het beste uit iedereen waar je mee samenwerkt. En dat leidt weer tot meer plezier in het werk en een snellere voltooiing van projecten.
  • Voordeel 2: als coachend manager heb je niet alleen een streepje voor in je huidige functie, maar ook als je ooit eens op zoek gaat naar een andere baan. Je scoort gegarandeerd extra punten bij toekomstige werkgevers als je coachingsvaardigheden op je CV kunt zetten.
  • Voordeel 3: door het coachen van een team wordt niet alleen het werk beter gedaan, mensen zullen individueel beter gaan presteren, meer zelfvertrouwen krijgen en misschien zelfs gelukkiger worden. Als het goed gaat met de individuen zal het team daarvan profiteren. Teamleden zullen extra gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren waar ze hun hele leven wat aan hebben.
  • Voordeel 4: er ontstaat meer onderling vertrouwen. Een team presteert natuurlijk beter als iedereen elkaar vertrouwt. Het kost vaak veel tijd om dit op te bouwen, maar als je goed kunt coachen kan dit proces versneld worden. Mensen leren elkaar sneller en beter kennen, waardoor ze weten wat ze aan elkaar hebben.

Dit zijn slechts vier voordelen van de vele die het coachend managen biedt. Het is echt de moeite waard om tijd te steken in het aanleren van coachingsvaardigheden.

Hoe kun jij je coachingsvaardigheden ontwikkelen?

Hebben bovenstaande voordelen je overtuigd en wil je nu jouw coachingsvaardigheden ontwikkelen? Dan moet je natuurlijk weten hoe je dit het beste aanpakt. Hier volgen twee tips.

Oefen jouw luistervaardigheden

Als coachend manager is het essentieel om goed te kunnen luisteren naar jouw team. Om jouw team goed te leren kennen, en ze effectief te coachen, moet je eerst naar iedereen luisteren. Als manager plaats je jezelf op de achtegrond. Alles draait om jouw team. Dit gevoel geef je ze door goed naar ze te luisteren. Absorbeer niet alleen maar wat iemand zegt, maar toon oprecht interesse. Stel dus veel vragen om bijvoorbeeld meer over iemands persoonlijkheid en werk te weten te komen.

Belonen werkt beter dan straffen

Praten over problemen levert problemen, praten over oplossingen levert oplossingen, steve the shazar

Hiermee wordt bedoeld dat het geven van complimenten net zo belangrijk is als het geven van kritiek. Uiteraard is kritiek ook noodzakelijk, want daarvan valt te leren, maar zorg voor een balans tussen de twee. Constant kritiek leveren kan op den duur omslaan naar afkraken. Bouw met welgemeende complimenten het zelfvertrouwen op, dat geeft motivatie. En als je eens kritiek moet leveren, geef het dan in de vorm van feedback. Op die manier zal iemand sneller geneigd zijn het positief op te pakken.

Online zijn er genoeg andere hulpmiddelen te vinden. En je kunt er ook voor kiezen om een cursus in coaching te volgen. Het is vooral een sociale vaardigheid die je veel in de praktijk moet oefenen. Begin er snel aan, je team zal je er dankbaar voor zijn. En zelf kun je er ook alleen maar beter van worden!

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Website <:authorgoogleplus>
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies