Page content

Bokstherapie voor vrouwen

Bokstherapie voor vrouwen? Jazeker, dat bestaat. En het is ook zeker de moeite van het proberen waard. Waarom precies? Omdat veel vrouwen geneigd zijn om hun emoties op te kroppen, in plaats van ze vrij te uiten, en hun grenzen niet duidelijk en krachtig aan te geven. Dit geldt niet voor alle vrouwen, maar wel voor een aanzienlijke meerderheid: zeker 80% van de dames vindt het lastig om voor zichzelf op te komen.

Door gevoelens binnen te houden en geen duidelijke grenzen te stellen, is de kans op een burnout veel groter dan wanneer je je emoties goed uit en mensen laat weten waar je staat. Vooral boos worden is iets wat veel dames lastig vinden. Een mooi boek over dit onderwerp is Fonkelend van Woede, waarin wordt beschreven hoe belangrijk het is om deze krachtige emotie juist alle ruimte te geven.

Bokstherapie voor vrouwen draait om het creëren van voldoende ruimte om gevoelens en emoties te ontdekken. Het sleutelwoord is ‘ontdekken’, je moet daadwerkelijk ervaren wat er allemaal in jouw lichaam gebeurt. Elk gevoel, elke emotie gaat namelijk gepaard met een fysieke expressie. Je bedenkt ze niet alleen in je hoofd, jouw lijf reageert net zo goed op prikkels van buitenaf.

Ook hebben vrouwen de neiging om hun adem op slot te zetten. Dat wil zeggen dat deze aan de oppervlakte blijft en er niet diep genoeg in- en uitgeademd wordt. Door middel van inspanning (in dit geval boksen) kun je meer ruimte in je lijf creëren en na afloop meer rust ervaren. Het resultaat is dat je weer volledig vrij kunt ademen. Bokstherapie is eigenlijk een specifieke ademhalingsoefening die bestaat uit stoten en trappen, zonder dat je daarbij constant heel bewust op je ademhaling let. Daarvoor kun je bijvoorbeeld mediteren en mindfulness-oefeningen doen. Ook dat zijn prachtige tools om dichterbij jezelf te komen. Maar soms is het noodzakelijk om juist een meer actieve kant op te gaan en vanuit actie tot rust te komen. En daar is bokstherapie voor vrouwen weer uiterst geschikt voor.

Tijdens een sessie bokstherapie wordt er een veilige setting gecreëerd, zodat je je volledig op je gemak voelt. Het boksen zelf wordt vooral gebruikt als metafoor waarmee je kracht kunt opdoen en waardoor je na afloop weer lekker in je vel zit.

Voorbeelden en metaforen waar we mee aan de slag gaan bij bokstherapie voor vrouwen:

  • Hoe jij in balans blijft in je dagelijks

Hoe sta je tijdens het boksen? Val je snel om als je aan het stoten of schoppen bent, of sta je stevig in je schoenen? En hoe zouden we, indien nodig, jouw balans kunnen verbeteren?

  • Ken jij jezelf?

Ken jij je sterke en zwakke punten, en hoe ga je daarmee om? Ben je iemand die alles geeft, of houd je de voet op de rem? Hoe adem je, hoe ontspan je, hoe voel jij je kracht?

  • Wat zijn jouw gedachten?

Boksen is niet alleen een fysieke activiteit. Mentaal moet je ook scherp zijn. Welke gedachten geven jouw kracht, en welke maken je zwakker? Waar denk je eigenlijk allemaal aan tijdens een rondje boksen? Hoe makkelijker je je hoofd kunt vullen met positieve gedachten, hoe sterker je wordt. Want positiviteit geeft kracht, negativiteit kost kracht.

  • Wie zijn jouw ‘cheerleaders’?

Welke mensen om jou heen waarderen jou? Van wie word je blij? Wie moedigt jou aan? Bij wie voel je je op je gemak? Heb je überhaupt wel genoeg ‘cheerleaders’ in je leven?

Ben jij een vrouw en wil je graag weten of bokstherapie bij jou past? Neem dan gerust contact met mij op.

Comment Section

0 reacties op “Bokstherapie voor vrouwen

Plaats een reactie


*