Page content

Bokstherapie en depressie

Bokstherapie en depressie

Bokstherapie en depressie: op het eerste gezicht lijkt dit geen goede combinatie. Als je worstelt met een depressie voel je je vaak weinig energiek. Je hoofd is leeg en je hebt het gevoel dat je geen kant op kunt. Het kan zijn dat je moeite hebt met opstaan, slapen of eten. Het voelt als een gapend gat waar je niet meer uit kunt komen.

Depressie een gebrek aan expressie

Zoals eens een klant van mij het eens mooi omschreef: voor veel mensen voelt een depressie als een gebrek aan expressie. Je wilt niets meer. Emoties uiten en grenzen stellen is even allemaal teveel. Depressie valt dan ook onder de stemmingsstoornissen. Het betekent dat je voor een langere periode geen levenslust hebt, geen interesse hebt om dingen te ondernemen en het lastig vindt om te genieten. Toch kunnen lichamelijke activiteiten als bokstherapie dan juist helpen om uit dat gapende gat te klimmen.

Het is al enige jaren bekend dat een behandeling met alleen medicatie en cognitieve gedragstherapie niet altijd effectief is. Er is ook een fysiek element nodig. Yoga, dans, bewegingstherapie, mindfullness en meditatie zijn voorbeelden van creatieve expressies die heel goed kunnen helpen. Ook met laagdrempelige sporten als hardlopen is menig depressief mens geholpen.

Bokstherapie valt eigenlijk onder de psychomotorische therapie (PMT). Uit 21 wetenschappelijke studies, gericht op PMT en depressie, is gebleken dat dat bokstherapie een effectieve manier is om de symptomen van een depressie significant af te laten nemen.

Waarom bokstherapie geschikt is voor mensen met een depressie

Bokstherapie heeft een aantal voordelen voor mensen met een depressie. Allereerst helpt het om letterlijk in beweging te komen. Je moet ergens fysiek naartoe, bokshandschoenen aantrekken en gaan boksen. Bokstherapie dwingt je dus om uit je schulp te kruipen.

Van de lichamelijke activiteit krijg je nieuwe energie. Hoe meer je lijf in beweging is, hoe meer je hersenen in beweging komen en hoe meer endorfine er wordt aangemaakt.

Bokstherapie biedt ook voldoende ruimte om even tot rust te komen. Juist de balans tussen actie en rust is belangrijk. Aan de ene kant heb je energie nodig en is het daarom goed om regelmatig intensieve dingen te doen, maar er is ook tijd nodig om even op adem te komen. Bokstherapie geeft je de mogelijkheid om op een gebalanceerde manier jouw grenzen te leren verkennen.

Het is heerlijk om even op te gaan in het boksen en niet na te hoeven denken. Door de krachtige bewegingen van het stoten krijg je ook de mogelijkheid om opgekropte emoties te laten gaan. In elke stoot kun je bijvoorbeeld boosheid leggen, of dichterbij weggestopt verdriet komen.

“Hoe meer jij fysiek in beweging komt, hoe meer je emotioneel in beweging kunt komen”

Ontdek hier op welke andere manieren bokstherapie bij jou zou kunnen passen:
– Bokstherapie voor vrouwen
– Bokstherapie na een trauma
– Bokstherapie en een burnout

Bokstherapie ByLizet

Lizet is zelf al jaren een fanatiek bokser en vindt het een heerlijke uitlaatklep. Ze kwam hiermee dichterbij zichzelf en voelde zich steeds fitter en vitaler in het leven staan. Lizet is lichaamsgericht coach en gebruikt diverse lichaamsgerichte therapieën om jou ook weer lekker in je vel te laten zitten.

Comment Section

0 reacties op “Bokstherapie en depressie

Plaats een reactie


*