Page content

Bokstherapie bij Burnout

Bokstherapie bij Burnout

Een burn-out ontstaat vaak geleidelijk. Het is niet te herleiden naar één specifiek moment, maar het bouwt zich langzaam op. Ondertussen ga je gewoon door. Totdat je de emotionele en fysieke uitputting niet meer de baas kunt. Het is op. Je komt niet meer vooruit. Een aantal symptomen van een burn-out zijn: onzekerheid, je opgejaagd voelen, prikkelbaarheid, spontane huilbuien, overmatig veel slapen of juist last hebben van slapeloosheid.

Mensen die tegen een burn-out aanlopen leggen de lat voor zichzelf vaak te hoog. Ze verwachten veel, vaak te veel, van zichzelf en anderen.

Er is geen gezonde balans tussen werk en privé, omdat ze lastig ‘nee’ kunnen zeggen. Het zijn vaak harde werkers en doorzetters, wat uiteraard prachtige eigenschappen zijn, maar waardoor ze zichzelf wel voorbij kunnen lopen.

Het behandelen van een burn-out kan op diverse manieren gebeuren. Het kan bijvoorbeeld via cognitieve gedragstherapie, een traject volgen bij een gespecialiseerde burn-outcoach, een behandeling door een haptonoom of via TRE (Tension Release Exercises) . Wat de meest geschikte manier is, hangt helemaal van de persoon in kwestie af. Zo kunnen sommige mensen met een burn-out heel veel baat hebben bij bokscoaching of bokstherapie om hun leven weer op de rails te krijgen.

Waarom bokstherapie bij een burnout?

  • Omdat je als je een burn-out hebt vaak heel prikkelbaar bent, is het goed om fysiek flink in beweging te zijn. Via bokscoaching ben je constant met je hele lichaam in beweging. Zo blijven de spiergroepen die bij overmatige stress helemaal strak staan (nek, schouders, rug) soepel.
  • In tijden van een burn-out, maar ook al in de opbouw er naartoe, kan het lastig zijn om emoties te uiten. Door te boksen stoot je alles letterlijk en figuurlijk van je af. Dit betekent dat de dingen die je normaal binnenhoudt en opkropt naar buiten brengt en loslaat.
  • Bokstherapie is een ideale manier om balans te creëren in het Actie en rust wisselen elkaar af. Hoeveel rust heb jij nodig en hoeveel actie kun je per sessie aan? Door een uur te boksen leer je inschatten waar jouw grenzen liggen. Je voelt vanzelf wanneer je kunt knallen en wanneer je gas terug moet nemen.
  • Bokstherapie is jezelf een spiegel voorhouden. De manier waarop jij bokst zegt veel over jouw persoonlijkheid. Ga je helemaal los, of durf je niet te stoten en houd je je in? Door te experimenteren met boksen zie jij hoe je met situaties in het dagelijks leven omgaat en hoe je dit eventueel kunt veranderen.

Boksen betekent fysieke, mentale en emotionele groei. Je kunt niet voor jezelf wegduiken.

Worstel jij op dit moment met een burn-out? Geef bokstherapie dan zeker een kans. Stuur vandaag een bericht naar mail@bylizet.nl voor meer informatie en persoonlijk advies.

 

Comment Section

0 reacties op “Bokstherapie bij Burnout

Plaats een reactie


*