arrow_drop_up arrow_drop_down
11 augustus 2020 

Rotopmerkingen: hoe blij word jij daarvan?

Je kent het wel: je hebt een leuke dag, alles loopt op wieltjes en je hebt al bergen werk kunnen verzetten. Je krijgt zelfs een aantal complimentjes van klanten of collega’s, maar plots komt dan die ene kritische klant die geen goed woord over heeft over het werk dat je voor hem gedaan hebt. Al het positieve van de dag wordt plots overschaduwd door die ene opmerking. De rest van de tijd hoor je die negatieve woorden telkens in jouw hoofd. Je zou wel kunnen huilen. ’s Avonds kom je thuis en vertel je wat een rotdag je had.

Als dit jou bekend in de oren klinkt, lees dan zeker verder. Het is tijd om die rotopmerkingen om te zetten naar een kans tot zelfontwikkeling.

Rotopmerking hakken er soms in. Als je de opmerking objectief zou analyseren, is er eigenlijk geen reden toe. Maar waarom trek je het je dan zo hard aan en vooral: kan je er iets tegen doen?

Wij zijn geprogrammeerd op het negatieve   

Dat vervelende gevoel nadat je een rotopmerking gekregen hebt, is niet abnormaal. Het is zelfs wetenschappelijk te verklaren. Ons brein is namelijk gevoeliger voor negatief nieuws en ons lichaam reageert er sterker op. Positief nieuws zet ons minder snel aan tot actie dan negatief nieuws. Dit verschijnsel is ook wel bekend onder de naam “negativity bias”.

De oorsprong hiervan vinden we al terug bij de eerste mens toen er nog vele gevaren dreigden in de natuur. Het brein is zo ingesteld om gevaar te traceren en daarop te reageren. Door te reageren op negatieve stimuli werd de overlevingskans groter en kon de mens zijn belangrijkste doel nastreven: zich voortplanten.

Hoewel de kans nihil is dat we tegenwoordig zouden sterven omdat we aangevallen worden door een roedel wolven, blijft de negativity bias ons toch leiden. Dat is het effect dat we voelen wanneer we een rotopmerking krijgen. Ons brein zoekt constant naar de negatieve dingen en eens we die vinden, focust het zich er zo hard op dat we niets anders meer kunnen zien. We creëren zo een tunnelvisie op die ene opmerking.

Aan de slag met jouw overtuigingen

Hoewel je de klant netjes te woord staat, voelt het vanbinnen anders. Het brengt een stroom van negatieve gevoelens naar voren. De klant wilde jou waarschijnlijk gewoon melden dat hij niet tevreden is, omdat hetgeen dat hij ontvangen heeft niet helemaal is wat hij verwachtte. Jij interpreteert het alsof jij jouw werk niet goed doet. Dat jij niet goed bent! Je neemt het persoonlijk op en daar komen we bij de kern van de zaak.

Die rotopmerking heeft iets in jou getriggerd: jouw onzekerheid, angst voor afwijzing of angst voor verlies van je baan. Het feit dat de opmerking blijft rondspoken in jouw hoofd, is voor jou het signaal dat het jou raakt.

Jouw reactie op een opmerking is een uiting van jouw negatieve gevoelens en die zijn vaak gelinkt aan een bepaalde negatieve overtuiging die diep in jou verankerd zit.  Het gaat om belemmerende overtuigingen als: “Ik ben niet goed genoeg” of: “Ik ben niet slim.” Uitspraken die helemaal niet waar zijn, natuurlijk, maar eens ze in jouw hoofd zitten, beïnvloeden ze jou meer dan je denkt.

Zo had ik een coachklant; een succesvolle vrouwelijke manager die diep vanbinnen beïnvloed werd door een overtuiging vanuit haar opvoeding: vrouwen kunnen geen succes hebben en vrouwen kunnen niet succesvol leidinggeven. Wanneer dan iemand een opmerking maakt over haar bedrijf – niet eens persoonlijk – treedt haar inwendige alarm in werking. Haar bedrijf wordt negatief beoordeeld, wat betekent dat zij het niet goed leidt…  de negatieve overtuiging “vrouwen kunnen niet succesvol leidinggeven” wordt hierdoor – volgens haar gevoel en gedachten – bevestigd.

Stop de negatieve spiraal van gedachten (en gevoelens)

Eens je het systeem van de negativity bias en de negatieve overtuigingen doorhebt, kan je ermee aan de slag. Bewustzijn is de eerste stap.

De spiraal van negatieve gedachten mag worden onderbroken. Dat doe je door jouw energie niet op de andere persoon of op de opmerking of kritiek te richten, maar door de focus op jezelf te leggen. Trek je even terug om naar buiten te gaan, te mediteren of voel bewust je emotie.

Maak contact met jouw gevoel
Wanneer je rust hebt binnenin kan je verdergaan met de oefening. Kijk naar jezelf met een open, vergeeflijke blik. Veroordeel jezelf niet, maar voel liefde voor jezelf. Door deze connectie te maken met jezelf, kan je uitzoeken welke angst er naar boven komt door de opmerking die je kreeg.

Blijf bij jouw gevoel
Draai je niet weg van het gevoel dat naar boven komt, maar kijk ernaar en accepteer dat het er is. Eens je daar bent, kom je als vanzelf bij jouw eigen negatieve overtuiging terecht die aan de basis van die angst ligt. Door dit te doen, kan je makkelijker met de opmerking omgaan.

Het gevoel verandert (vanzelf)
Ieder mens heeft de neiging ‘weg te lopen’ van negatieve gevoelens. Je onderdrukt deze of negeert ze, maar juist door bij het gevoel te blijven en het daadwerkelijk aandacht te geven, verandert het. Het negatieve is op zoek naar aandacht van jou, zodat het kan transfomeren. En het mooie is: het transformeert vanzelf. Het enige wat jij hoeft te doen, is contact maken en bij het gevoel blijven.

Gratis : Download het 10-stappenplan om de negatieve spiraal te stoppen.

Oefening baart kunst

Probeer jezelf de gewoonte aan te leren om eerst naar binnen te keren wanneer je nog eens met een rotopmerking te maken krijgt. Je zal na verloop van tijd een patroon herkennen in jouw reactie. Nog een stadium verder zal je beseffen dat jouw geluk niet afhangt van wat een ander zegt, maar van hoe jij ermee omgaat. Als je dit doorhebt, wordt het vanzelf makkelijker om om te gaan met kritiek of opmerkingen die jou raken.

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies