Begrijp jouw boosheid en voel je gelukkiger
13 april 2021 

Begrijp jouw boosheid en voel je gelukkiger

Boosheid wordt door veel mensen ervaren als een lastige emotie.
Het is vaak alles of niets: of ze gaan helemaal los, of ze kroppen het op.
Waarom hebben we zo'n ingewikkelde relatie met onze boosheid?

Boosheid tussen partners, collega's, bazen en werknemers: het kan elke relatie beschadigen.

Niet uitgesproken boosheid werkt als een sluipmoordenaar.

En te heftig uitgesproken boosheid kan de boel in één keer opblazen.

Laten we daarom eens dieper in deze emotie duiken.
Als jij niet gezond met je eigen boosheid kunt omgaan, is de boosheid van een ander ook moeilijk te verdragen.

Goed om te onthouden: boosheid vormt zich in het lichaam.
Boos zijn is een emotie die je fysiek voelt.

Je kunt boosheid in gedachten oproepen, maar uiteindelijk ervaar je de emotie vooral lichamelijk.
Met dit artikel kun je boosheid beter leren begrijpen.
Je leest verhalen en ervaringen van klanten over hun boosheid.
Want heel veel mensen vinden gezond boos worden moeilijk; je bent lang niet de enige.

Inhoud:

  • Boosheid is een gezonde emotie
  • Hoe voelt boosheid?
  • Waar komt boosheid vandaan?
  • Verschillende soorten boosheid
  • Het verschil tussen agressie en boosheid
  • Bang om boos te worden
  • Tips voor als je boosheid voelt opkomen
  • Stappenplan om boosheid te begrijpen


Boosheid is een gezonde emotie

Laten we vooropstellen dat boos zijn een gezonde emotie is. Het kan zelfs heel prettig en nuttig zijn om af en toe eens flink boos te worden, omdat je daarmee duidelijk je grenzen aangeeft.

Het probleem is dat boos worden iets is dat ons van jongs vaak is afgeleerd. Als klein kind kon je om het minste of geringste boos worden. Je kreeg geen snoepje, je moest te vroeg naar bed. De meest gekke dingen voelden als een heel goede reden om boos te zijn.

Bij jongeren en volwassenen gaat boosheid vaak net een stukje dieper. Tegelijkertijd wordt de emotie veel minder geuit. Je bent immers opgevoed met het idee dat boosheid ongewenst is. De driftbuien die je als kind had, werden altijd afgestraft. Zo leer je vanzelf je woede in te slikken en op te kroppen.

Hoe voelt boosheid?

Emoties zijn altijd voelbaar, het zijn geen gedachten.
Emoties kun je niet aan- en uitzetten.
Je kunt ze vrijwel niet mentaal sturen.

Emoties zetten je aan tot actie.
Boosheid laat jou je grenzen aangeven.
Je laat zien dat voor jou de maat vol is.
Je wordt boos als iemand jouw grens heeft overschreden.

Ieder mens ervaart boosheid anders in het lichaam.
Uit onderzoek blijkt wel dat de meesten boosheid voelen in hun bovenlijf.

Ik heb mijn klanten gevraagd hoe boosheid fysiek voor hen aanvoelt.
Dit waren de meest voorkomende antwoorden:

– mijn hart klopt in mijn keel
– mijn ademhaling komt omhoog
– mijn spieren zijn gespannen
– mijn schouders verkrampen
– ik bal mijn vuisten
– ik haal oppervlakkig adem
– ik voel mijn benen slap worden
– ik voel stress in mijn borststreek
– ik kan lichtjes gaan trillen
– ik voel een soort blok in mijn maag
– ik krijg hoofdpijn

Ook vroeg ik hoe boosheid hun denken beïnvloedde. Ze zeiden het volgende:

– ik voel mijn hoofd mistig worden en kan niet helder meer denken
– ik krijg een tunnelvisie en denk alleen maar aan hoe boos ik op de ander ben
– ik raak gemakkelijk geïrriteerd

Leestip: hoe kun je op een gezonde manier boos worden

Vind je het lastig om boosheid te voelen of te uiten? Dan is de eerste stap om het in je lichaam te voelen. Blijf vervolgens met je volle aandacht bij deze sensaties.

Waar komt boosheid vandaan?

Nogmaals: boosheid is heel normaal. Het is een menselijke emotie die we allemaal hebben.
En het is ook normaal om niet te weten hoe je op een gezonde manier met boosheid omgaat.

Geef jezelf dus niet de schuld als je boos wordt.

Mensen worden om heel veel verschillende redenen boos. Ook is het ene lontje korter dan de ander. Mijn klanten gaven onder meer deze redenen op:

  • Als iemand zomaar afval op straat gooit
  • Als iemand niet uit z'n doppen kijkt en tegen me opbotst
  • Als een anoniem nummer belt, en mij asociaal behandeld
  • Als ik de voetbalwedstrijd van mijn zoon mis
  • Als een scheidsrechter mijn zoon tijdens een wedstrijd – in mijn ogen onterecht – een kaart geeft
  • Als mijn collega's me storen terwijl ik ze gezegd had dat niet te doen
  • Als een vriend zegt te bellen en dat niet doet
  • Als mijn vriendin zegt dat ik niet vaak genoeg vraag hoe het met haar gaat
  • Als ik met vrienden uit eten ben en ze constant hun telefoon checken
  • Als iemand niet echt luistert en mij woorden in de mond legt
  • Als een dier mishandeld wordt
  • Als mijn man iets niet heeft gekocht wat wel op het lijstje stond
  • Als mijn leidinggevende me nooit een compliment geeft

Hieruit kunnen we afleiden dat iemand boos kan worden:
A. iemand een persoonlijke grens overschrijdt
B. iemand zich aangevallen voelt
C. iemand vindt dat zijn of haar gevoelens niet worden gerespecteerd

Een aantal voorbeelden over boos worden en overschrijding van jouw grenzen; ook wel jouw persoonlijke normen en waarden.

Norm: je bent milieubewust
Gebeurtenis: je ziet iemand afval op straat gooien
Reactie: je spreekt die persoon streng aan op zijn of haar gedrag

Norm: afspraken kom je na
Gebeurtenis: je vriend zegt je morgen te bellen, maar doet dit vervolgens niet
Reactie: je belt hem zelf nijdig op

Norm: dierenwelzijn moet gerespecteerd worden
Gebeurtenis: je ziet dat een stel kinderen een kat mishandelt
Reactie: je jaagt de kinderen schreeuwend bij de kat vandaan

Jouw boosheid leert je het volgende:

  • Je begrijpt wat je echt belangrijk vindt en wat je pijn doet
  • Het motiveert je om nare situaties te veranderen
  • Het helpt je om voor jezelf op te komen of jezelf te verdedigen in gevaarlijke situaties 

Verschillende soorten boosheid

We kennen heel veel woorden voor het omschrijven van boosheid: nijd, woede, chagrijn, enzovoort. Al deze woorden geven een andere graad of hevigheid van boosheid aan, maar uiteindelijk is het dezelfde emotie. Het volgende overzicht is niet wetenschappelijk. Het zijn vormen van boosheid zoals we die in het alledaagse leven ervaren en benoemen.

Illustrerende verhalen zijn van mijn klanten.

Terechte en onterechte boosheid

“Ik vind boosheid volkomen terecht als iemand bijvoorbeeld een afspraak met mij heeft gemaakt en me vervolgens een uur laat wachten, zonder me te laten weten dat hij of zij wat later komt.

Maar ik vind boosheid van mezelf soms ook onterecht. Als ik weet dat mijn ouders met kerst op vakantie zijn, verwacht ik stiekem dat ze mij wel bellen. Ik kan kwaad worden als dit niet gebeurt, ondanks dat er vooraf geen afspraken over gemaakt waren. Dan vind ik van mezelf dat ik niet moet klagen, maar toch voel ik me boos. ”

Aardige en onaardige boosheid

“Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik een onderscheid maak tussen deze twee soorten boosheid. Het is puur een gevoel: soms voelt boosheid voor mij aan als ‘aardig' en de andere keer als ‘onaardig'.

Ik geloof dat voor mij het verschil zit in hoe ik me uit naar een ander toe en met de schaal van boosheid.

Als ik heel hoog in mijn boosheid zit en het bijna als furieus ervaar, dan vind ik het heel onaardige boosheid. En als ik mezelf lager plaats op de boosheid-schaal, dan voelt het aardiger.

Voorbeeld: boos zijn op mijn vriend omdat hij heeft gelogen, voelt als furieus en is onaardige boosheid, terwijl boos zijn op mijn personal trainer, omdat hij vond dat ik niet hard genoeg had getraind, minder heftig en best aardig voelt.

Het hangt er dus vanaf op welke manier ik mijn eigen boosheid beleef.”

Boosheid naar mezelf toe of naar de ander

“Ik kan zo ontiegelijk boos zijn op mezelf. Bijvoorbeeld als ik thuis zit en me realiseer dat ik straal vergeten ben een klant op te bellen, terwijl ik nog zo had beloofd had. In deze boosheid naar mezelf toe kan ik vervolgens lang blijven hangen. Het is niet dat ik met potten en pannen zal gaan gooien, maar ik voel dan mijn buik samentrekken en word er misselijk van. Uren. Soms dagen.”

Interne en externe boosheid

“Ik kan me zo ontzettend boos voelen van binnen. Zo was er een collega die een bonus kreeg en ik niet. Dat maakte me zo pissig. Ik voel deze boosheid dan in mijn hele lijf. Mijn gedachten blijven maar in cirkels rondgaan. Hoe langer dit duurt, hoe heviger de interne boosheid voelt.

Soms voel ik ook externe boosheid. Deze beperkt zich niet alleen tot mijn gedachten, maar wordt verbaal en fysiek geuit. Vooral mijn vriend heeft het dan zwaar te verduren. Ik kan het dan uitschreeuwen en zelfs een klap tegen de muur geven.

Het verschil tussen deze soorten boosheid is wel dat ik na een fikse woordenwisseling de meeste boosheid kwijt ben. Interne boosheid blijft veel langer hangen, waardoor ik een tijdje niet lekker in mijn vel zit.”

Het verschil tussen agressie en boosheid

Boosheid is een emotie.
Agressie is gedrag.

Gedrag als agressie kun je, al dan niet met professionele training, controleren.
Emoties zoals boosheid kun je veel lastiger controleren.
Je kunt niet simpelweg een knop omzetten en zeggen: ‘nu ben ik niet meer boos'.
Hoe je emoties ervaart, maakt jou tot de unieke persoon die je bent.

De hevigheid van emoties kun je wel tot op zekere hoogte controleren. Hoe?
– Geef jezelf ademruimte.
– Ga mediteren.
– Maak een mindful wandeling.

Kleine oefening:

Je zit in de auto en bent boos op je medeweggebruikers.
Je voelt de stress in je lijf toenemen.

Wat gebeurt er als je jouw favoriete dansnummer op zet?
Neemt de boosheid toe?
Of neemt de boosheid juist af?

Hoe heb je dan controle over agressie?

Voorbeeld boosheid en agressie:

Je bent boos op je baas.
Hij had beloofd jou leider te maken van een nieuw project.
Dit heeft hij niet gedaan. Iemand anders is projectleider geworden.
Je voelt je gepasseerd, niet voor de eerste keer.
Dit laat je merken door venijnig tegen hem te praten.
Je gooit zelfs een nietmachine door het kantoor.
Dit is duidelijk een gedragskeuze.
Je kunt ervoor kiezen om de boosheid die je voelt niet op deze extreme manier te uiten.

Let op: soms is het prima om met stemverheffing te praten. Het is een uitlaatklep waarmee je je standpunt duidelijk kunt maken, zonder dat er daarbij fysiek geweld aan te pas komt.

Om alles nog even op een rijtje te zetten:
1. Boosheid is iets anders dan agressie
2. Je kunt boosheid niet direct controleren
3. Op agressie heb je direct invloed
4. Het controleren van boosheid is gerelateerd aan de hevigheid ervan
5. De emotie boosheid is niet negatief en kan juist positief zijn
6. Boosheid heeft vele vormen

Bang om boos te worden

“Ik durf niet boos te worden, omdat ik bang ben dat mijn relatie wordt verbroken.”

Bang om boos te worden.
Bang om emoties te uiten.
Bang om afgewezen te worden.
Bang voor je eigen kracht.
Bang voor de gevolgen.

Drie klanten vertellen over de angst voor hun boosheid.

Vrouw, 35 jaar, getrouwd, projectleider gemeente Amsterdam:
Ik groeide op als enig kind samen met mijn ouders. Ze waren superblij dat ze mij uiteindelijk hadden gekregen, want het was een heel lang traject geweest. In ons gezin was harmonie een heel belangrijke waarde. Mijn ouders waren altijd vriendelijk naar elkaar, naar mij en naar anderen toe. Ik had geen broers/zussen, of andere leeftijdsgenootjes in mijn familie waar ik op een natuurlijke manier ruzie mee kon maken. Over snoep of speelgoed, of gewoon om elkaar eens kinderlijk te pesten. Daarom heb ik naar mijn idee nooit echt geleerd dat boosheid en ruzie niet het einde van een relatie hoeven te betekenen.

Op latere leeftijd merkte ik dat ik boosheid een lastige emotie vind. Toen de relatie met mijn toenmalige vriend op de klippen liep omdat hij was vreemdgegaan, kookte ik van binnen. Achteraf weet ik dat hij regelmatig mijn grenzen heeft overschreden, maar ik durfde niet voor mezelf op te komen. Ik kon mijn boosheid niet uiten. Ik kon wel makkelijk huilen en huilde dan ook wat af. Nu, jaren later voel ik de woede hierover soms nog opkomen, ondanks dat ik nu een gelukkige relatie heb.

Dankzij de coachsessies van ByLizet heb ik deze boosheid eindelijk vorm kunnen geven.

Vrouw, 50 jaar, samenwonend, ondernemer:
Ik kom uit een gezin waar agressie dagelijkse kost was. Ik werd regelmatig in elkaar geslagen en letterlijk aan mijn haren door de kamer gesleurd. Ik was altijd alert op hoe mijn vader zich gedroeg, hoe hij thuiskwam en hoe zijn gezicht stond. Ik voelde me nooit veilig. Ik heb daarom ook een grote afkeer ontwikkeld jegens boosheid en agressie. Ik voel dat ik bang word en mijn spieren verkrampen als iemand ook maar een beetje geïrriteerd lijkt te worden. Zelf boosheid uiten vind ik ook echt moeilijk. Het roept meteen nare herinneringen op aan mijn agressieve vader.

Man, 33 jaar, relatie, manager KPN:
Ik ben opgegroeid in een gezin waar boosheid altijd sluimerend aanwezig was, maar nooit in het openbaar werd geuit. Mijn ouders waren nooit boos als wij in de buurt waren. Als ik echter ‘s avonds in mijn bed lag, hoorde ik ze vaak tekeer gaan. Ik vond dat altijd heel spannend en kon lastig slapen. Uiteindelijk zijn mijn ouders gescheiden toen ik tien was. Ik heb altijd gedacht dat het door die ruzies kwam. Daarom ben ik bang geworden om boos te worden op mijn partner, uit angst om hem te verliezen.

Deze drie mensen weten nu dat boosheid hen onbewust aanstuurt.
Ze weten ook dat hun angst voor boosheid uit hun verleden komt en weinig met het heden te maken heeft.

Het grootste nadeel van angst is dat je conflicten gaat vermijden.

Je doet je best om iedereen te vriend te houden.

Angst voor boosheid kan komen doordat:
– je niets voelt en/of niet weet hoe je boos moet worden
– je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt
– je denkt dat jouw boosheid niet gerechtvaardigd is
– je een ander vooraf in bescherming wilt nemen
– je bevriest waardoor er niets naar buiten komt

Uiteindelijk is het vaak de angst om afgewezen te worden.
Angst om liefde te verliezen.
Angst om niet gerespecteerd te worden.

Om te overleven vermeden de mensen uit bovenstaande verhalen conflicten.
Als kind lijkt dat een uitstekende manier om ermee om te gaan.
Maar op latere leeftijd mag je deze tactiek leren los te laten.

Heb jij de volgende tips al gelezen?

1. Omgaan met emoties: hoe krijg je weer rust in je hoofd

2. Vijf stappen om makkelijker je kwetsbaarheid te tonen

3. Hoe breek jij de muur rondom jouw hart af

14 tips als je boosheid voelt opkomen

Als je boosheid voelt opkomen, wat doe je dan?
Vlucht je weg van deze emotie, of blijf je er juist dichtbij?

Ik heb een aantal manieren waarop je boosheid kunt benaderen op een rijtje gezet.
Doe wat het beste bij jou past en wees lief voor jezelf.

1. Laat het gebeuren

Laat de boosheid gewoon komen. Voel heel bewust wat er in je lijf gebeurt, welke sensaties je voelt, welke woorden bij je opkomen, enzovoort. Spreek deze woorden hardop uit en uit de fysieke sensaties met gebaren. Dat kan heel goed als je alleen bent.

Express, don't repress.

2. Maak onderscheid tussen de emotie en de actie

Voel de emotie en blijf daar dichtbij. Kies er niet voor om direct in actie te komen en alle woorden en gebaren eruit te gooien. Je kunt de emotie ook beschrijven in een dagboek. Wat voel je precies, waar voel je het en welke gedachten komen er omhoog?

3. Zoek de trigger (in het heden en verleden)

Probeer te ontdekken wat jouw boosheid veroorzaakt. Dat kan iets heel recents zijn wat meteen duidelijk is, bijvoorbeeld een nare opmerking van iemand, een conflict op het werk, of een ongehoorzaam kind. Maar misschien moet je iets verder terug in de tijd om de trigger te vinden. In ieder geval: je hoeft niet direct het antwoord te hebben. Neem de tijd om jouw boosheid onder de loep te nemen.

4. Beweeg

Voel je een vlaag van boosheid opkomen en weet je even geen raad jezelf? Ga dan bewegen. Wandelen, hardlopen, fietsen, boksen, naar de sportschool, tennissen, wat voor jou ook maar de beste uitlaatklep op dat moment is. Emoties willen in beweging zijn, dus als jij zelf letterlijk in beweging komt, kunnen ze op een mooie manier naar buiten stromen.

Emoties willen in beweging komen en niet onderdrukt worden.

5. Zoek een veilige haven

Zoek iemand of een plek waar jij je compleet veilig voelt. Bij die persoon op op die plek kun je je boosheid de vrije loop laten zonder dat je bang hoeft te zijn om veroordeeld te worden.

6. Zeg hardop: ‘ik ben boos!'

Zeg het als je boos bent. Je hoeft je boosheid (nog) niet op een andere manier te uiten, maar spreek de emotie voor jezelf uit en accepteer hem als een feit. Zo heb je met een simpel zinnetje de eerste stap gezet om je boosheid te verwerken.

7. Luister naar muziek

Blijf bij je boosheid en zet je favoriete muziek op. Dit helpt je te kalmeren, waardoor je de situatie makkelijker in perspectief kunt plaatsen en niet compleet overmand wordt door je emoties.

8. Ga schrijven

Pak een schrift en schrijf letterlijk op wat je voelt als je boos bent. Schrijf ook op welke gedachten er allemaal in je hoofd opkomen. Censureer jezelf vooral niet, laat alle boosheid uit je pen vloeien.

9. Ga weg bij je triggers

Soms is het goed om letterlijk afstand te nemen. Verlaat de plek waar je boosheid is ontstaan, of ga weg bij de persoon op wie je boos bent. Een andere omgeving waarin je even alleen kunt zijn kan het verschil maken.

10. Haal bewust adem

Ademen is een goede manier om je boosheid de ruimte te geven. Vaak hebben we de neiging boosheid klein te houden door het niet volledig te voelen en te ervaren. Maar in plaats daarvan kun je beter met volle aandacht naar de boosheid toe gaan. Door diep in en uit te ademen, word je je bewust van je lichaam en alles wat erin gebeurt.

Het proberen te onderdrukken van je boosheid is bij voorbaat een verloren strijd.

11. Leer je triggers kennen met een dagboek

Een uitgebreide versie van tip acht: houd minstens een paar weken een dagboek bij waarin ieder moment waarop je boos werd beschrijft. Zo kun je patronen ontdekken en krijg je steeds meer inzicht hoe jij met boosheid omgaat.

12. PMR – Progressive Muscle Relaxation

Progressive muscle relaxation is een manier om je eerst in te spannen en daarna volledig te ontspannen. PMR kun je dit direct toepassen als je boosheid voelt opkomen:

Span de spieren in je voorhoofd 15 seconden aan. Voel ze strakker worden en de rimpels die zo ontstaan. Na 15 seconden laat je de spieren weer heel langzaam ontspannen. Neem hiervoor zo'n 30 seconden de tijd.

Op deze manier kun je al je lichaamsdelen langsgaan. Begin bij het lichaamsdeel dat het verst verwijderd is van waar je de boosheid voelt en kom zo steeds dichterbij.

13. Visualiseer je boosheid

Ga rustig zitten.
Zet je voeten op de grond.
Doe je ogen dicht.
Adem 10 keer langzaam in en uit.
Tel langzaam voor jezelf terug van 10 naar 1.
Na het aftellen stel je jezelf de volgende vraag:
“welke kleur heeft mijn boosheid?”
En daarna vraag je door:
“welke vorm heeft mijn boosheid?”
“hoe zwaar is mijn boosheid?”
“waar bevindt de boosheid zich? In mijn lijf of daarbuiten?”
“wil de boosheid bewegen?”
“zo ja, welke kant wil boosheid op?”

Als je zover bent, laat de boosheid een kant op bewegen die prettig aanvoelt.
Ga bij jezelf na wat dit met je doet.

Of luister hier de audio-training waarmee je boosheid kunt visualiseren.

14. Zelfhypnose

Breng jezelf onder hypnose om jezelf suggesties te geven hoe je met de boosheid wilt omgaan.

5-stappenplan om boosheid te begrijpen

1. Accepteer het

De eerste stap is om voor jezelf te accepteren dat je boosheid voelt. Het maakt niet uit of je denkt dat het terecht is of niet, of dat je boos bent op jezelf of een ander. Het gaat puur om het erkennen van de emotie.

Je hebt altijd het recht om je boos te voelen.

2. Identificeer wat je voelt

Ontdek waar in je lichaam je de boosheid voelt en benoem het voor jezelf of degene op wie je boos bent. Een aantal vragen die je kunt stellen om jouw boosheid te identificeren:

– Waar in mijn lijf voel ik de boosheid?
– Wat gebeurt er met mijn ademhaling als ik boos ben?
– Heb ik de neiging om iets te doen, of juist niet?
– Welke spieren spannen zich aan als ik boos ben?
– Klem ik mijn kaken op elkaar als ik boos ben, of niet?

Als je hebt vastgesteld waar de boosheid zit en wat je graag zou willen doen, keer dan even terug naar stap 1: accepteer datgene wat je voelt. Ook als je iets nog niet goed kunt voelen, moet je dat kunnen toegeven. Dat is niet erg.

Je zit in een groeiproces, het is geen wedstrijd.

3. Ervaar alles bewust

Laat alle gevoelens door je heen stromen. Negeer ze niet, maar blijf met aandacht en gevoel bij je lijf. Zoals gezegd kan dat door bewust te ademen. Zo blijf je volledig in contact met je lichaam en dus ook met de boosheid die daarin zit.

4. Zoek de oorzaak van de boosheid

Nadat je jouw boosheid hebt geaccepteerd en je je gevoelens in kaart hebt gebracht, is de volgende stap om te onderzoeken waar de boosheid vandaan komt. Wees hierbij nauwkeurig!

Slechts 10% van ons gedrag is bewust. De overige 90% van ons gedrag en onze gevoelens ontstaat in onderbewuste. Het is dus zeker de moeite waard om een laagje dieper te gaan en te kijken of er misschien meer achter de boosheid zit dan wat je op het eerste gezicht denkt.

Praktijkvoorbeeld:
Een klant was ontzettend nijdig op zijn leidinggevende over een de uitvoer van een project. Hij vond dat deze zijn verantwoordelijkheid ontliep en het ontaarde in een fikse ruzie. Toen we tijdens een coachsessie zijn boosheid bespraken, kwam hij erachter dat het meer was dan alleen het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. De leidinggevende had ook een bepaalde blik in zijn ogen gehad die mijn klant om de een of andere reden boos maakte. Wat bleek: de combinatie van de twee factoren deden hem op een negatieve manier herinneren aan zijn vader.

Durf een laagje dieper te graven.

Is er iets wat jou heel erg raakt waar je je op het moment zelf niet bewust van bent?

4. Bekijk jezelf van een afstand

Neem achteraf afstand van je eigen emoties en bekijk ze in hun volledige context. Als je wat gekalmeerd bent, kun je goed zien hoe je reageerde en wat je precies deed.

Door met terugwerkende kracht wat rationeler naar je gevoelens te kijken, kun je tot interessante ontdekkingen komen. Vraag jezelf:

  • Waar was ik op het moment dat ik boos was?
  • Wat voelde ik voordat ik boos werd, hoe zat ik in mijn vel
  • Wordt ik vaker boos in deze situaties
  • De trigger die mij boos maakte ken ik die ook in andere situaties of bij andere mensen
  • Wat zou ik anders willen doen
  • Welke stappen kan ik zetten voor een volgende keer waardoor ik mijn boosheid om een gezonde manier kan uiten.

5. Wees dankbaar voor je emoties

Zonder emotie ben je geen mens. Wees dankbaar voor het feit dat je emoties kunt voelen en kunt uiten. Boosheid kan jou veel leren over jezelf en over anderen. Als je het lastig vindt om boosheid te uiten, is het dus heel belangrijk om erachter te komen hoe dat komt.

En nu? Nu ben je een aantal tips en verhalen van anderen rijker. Dit is uiteraard allemaal bedoeld om je te helpen op jouw persoonlijke ontdekkingsreis in de wereld die boosheid heet. Probeer de tips uit en laat je inspireren door de verhalen!

Zit je echt in de knoop met jouw boosheid en heb je persoonlijke coaching nodig? Neem dan gerust contact met mij op.

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen