Jullie zijn per vandaag een team! Hoe ziet dat er precies uit een team. De teamleider heeft de taak om het team in goede banen te laten, maar wat als de teamleider niet over de juiste managing skills beschikt. De kans is dan klein dat het team goed werk zal leveren. In teams wordt vooral op output gehandeld, terwijl steeds duidelijker wordt dat als mensen emotioneel intelligenter worden, ze beter samenwerken en makkelijker presteren. Helaas wordt er nog weinig geïnvesteerd in emotionele intelligentie op de werkvloer en binnen teams.
Ongemak leren verdragen
En tja, het is soms ook best lastig, want als teamleider moet je ongemak leren verdragen. Emoties voelen immers vaak ongemakkelijk en kwetsbaar aan. Hoe meer je als teamleider echter investeert in je eigen emotionele intelligentie en dat van je teamleden, hoe makkelijker het wordt en hoe beter je team zal presteren.
Leiderschap door emotioneel intelligente mensen wordt ook wel emotioneel leiderschap genoemd. Naast emotioneel leiderschap zijn samenwerking, structuur en teambuilding ook erg belangrijk om te kunnen spreken over een goed functionerend team. Toch is emotionele intelligentie vaak de belangrijkste trigger om een team een boost te geven en succesvol te laten presteren. Daarentegen emoties niet uiten kunnen zorgen voor burn-out klachten.
In dit artikel vind je antwoord op de vragen waarom emotionele intelligentie belangrijk is, waarom het zinvol is erin te investeren en hoe je een emotioneel gezond team creëert. Ook geef ik je tips wat jij als teammanager nodig hebt om jezelf te ontwikkelen en toon ik je enkele video’s om te zien hoe anderen dit doen.
In het kort: wat is emotionele intelligentie?
Iemand die emotionele intelligentie bezit, is zich bewust van de eigen emoties en heeft het vermogen om de baas te blijven over eigen emoties, en hoe je omgaat met emoties van de ander. Het gaat dan over hoe jij omgaat met anderen mensen, hoe makkelijk je dan ander kunt ‘aanvoelen’ en hoe goed jij je kan verplaatsen in de ander.
Is er sprake van een hoge emotionele intelligentie bij zowel de teamleider als de leden van een team, dan bevordert dit de samenwerking en de synergie binnen het team.
Wat maakt een team een emotioneel intelligent team?
“We are not a team because we work together. We are a team because we respect, trust and care for each other.” – Vala C. Afshar
1. Emotioneel intelligente teams tonen empathie voor hun emoties
De belangrijkste eigenschap van een emotioneel intelligent team is het vermogen om zich in te leven in emoties en gevoelens van elkaar, dus zowel collega’s, teamleider als klanten.
2. Emotioneel intelligente teams leren van het proces
Goed presterende teams richten zich evenveel op het ‘hoe’ als op het ‘wat’ in hun job. Zo richten laag presterende teams zich meestal alleen maar op het werk, en stellen zichzelf als doel om aan hun prestaties te voldoen. Goed presterende teams richten zich daarnaast ook op het proces. Denk hierbij aan het volgen van een goede werkmethode en het voortdurend willen leren en verbeteren van deze werkprocessen.
3. Emotioneel intelligente teams vragen in plaats van vertellen
Om emotioneel intelligent te zijn, moet je je kunnen inleven en rekening houden met de opvattingen en behoeften van anderen. Veel praten, en ‘vertellen’ in plaats van te vragen, kan dan in de weg staan. Het ontwikkelen van nieuwsgierigheid en het stimuleren van betrokkenheid creëert vernieuwde perspectieven en verbetert de kwaliteit van het werk.
4. Emotioneel intelligente teams inspireren mensen
Emotionele intelligentie heeft een grote invloed op de prestaties van het team. Zo werken medewerkers van emotioneel intelligente teams bij voorkeur samen. Een emotioneel gezond team weet elk teamlid geïnspireerd te houden, waardoor een positieve werkomgeving wordt gecreëerd. Als gevolg daarvan hebben deze teams een collectief doel, kunnen ze beter omgaan met stressvolle situaties, overwinnen conflicten en presteren beter.
5. Emotioneel intelligente teams geven feedback
Deze teams leren feedback te geven en te ontvangen om elkaar te verbeteren en vooruit te helpen.
6. Emotioneel intelligente teams zoeken naar externe gezichtspunten
Emotioneel intelligente en goed presterende teams werken met een gebalanceerde aanpak. Ze werken met elkaar en delen hun werk(ervaringen) met mensen buiten het team. Slecht presterende teams hebben daarentegen de neiging om hun ervaringen pas te delen met[M5] [M6] buitenstaanders te beperken tot het ‘klaar’ is.
7. Emotioneel intelligente teams maken geen drama
Teams met een hoog niveau van emotionele intelligentie werken over het algemeen zeer goed samen, omdat teamleden met elkaar meedenken en elkaars mening respecteren. Ze maken weinig drama, maar gaan juist constructief met elkaar om en waarderen feedback.
8. Emotioneel intelligente teams reguleren emoties
Emotioneel intelligentie teams reguleren hun eigen emoties goed tijdens vergaderen of besprekingen. Het reguleren en managen van je emoties is een belangrijk onderdeel van emotionele intelligentie; dit helpt teamleden bij het open houden van de communicatielijnen.
9. Emotioneel intelligente teams zijn flexibel
Emotioneel intelligente teams zijn flexibel in hun aanpak. Iedereen kan zijn of haar sterke punten naar voren laten komen in het werken binnen teams, op deze manier vul je elkaar aan. Dit betekent wel dat een team de tijd moet nemen om de ervaring, talenten en ontwikkelingsdoelen van elk lid te leren kennen.
10. Emotioneel intelligente teams geven om elkaar
Wanneer je anderen in je team waardeert en respecteert, creëer je een sterke band die je helpt verder te komen in tijden van verandering en het overwinnen van uitdagingen. Om elkaar geven en een sterke band hebben zijn eigenschappen die bij emotioneel intelligente teams horen.
Hoe creëer je als teamleider een emotioneel gezond team?
Het opbouwen van een emotioneel gezond team is niet volledig afhankelijk van jou als teamleider. Ook je teamleden moeten bereid zijn om hun emotionele intelligentie te willen verbeteren. Hieronder vind je verschillende tips waarmee je je teamleden de juiste omstandigheden biedt waarin ze hun emotionele intelligentie kunnen ontwikkelen.
Allerbelangrijkste tip: werk eerst aan jezelf!!
Ben je teamleider of manager, dan is het van belang om eerst naar jezelf te kijken voordat je je team emotioneel intelligent kunt maken. Werk eerst aan jezelf, of tegelijkertijd met je team. Twee stappen zijn hierbij erg belangrijk:
1. Voel je verbonden met je emoties en loop er niet voor weg.
2. Wees nieuwsgierig naar het verhaal van jouw eigen emotie.
Vind je het lastig om met je eigen emoties om te gaan, of wil je graag dieper ingaan op je emoties? Dan ben je van harte welkom bij Lizet. Ik ben een lichaamsgerichte coach en begeleid professionals naar optimale prestatie op het werk en privé. Ik werk veel rond thema’s als stress, (opgekropte) gevoelens en emoties, en help je graag om deze te bevrijden uit je lichaam!
Herken de sterke eigenschappen en zwakke punten van je team
Om je team op het hoogste niveau te laten werken, moet je de juiste taken aan de juiste mensen toewijzen. Elk teamlid is een uniek persoon met elk unieke talenten en eigenschappen.
Zorg voor passie op de werkvloer
Competenties, ervaring en kennis van je teamleden zijn zeker belangrijk, maar vergeet de passie op de werkvloer niet! Zorg ervoor dat je teamleden gepassioneerd zijn over hun job , en dat je als teamleider de collectieve passie en gedrevenheid terugbrengt als leden vermoeid of ongemotiveerd zijn.
Gebruik effectieve stressmanagement technieken
Wanneer teamleden te maken krijgen met stress of vermoeidheid, beïnvloed dit hun prestaties. Pas effectieve stressmanagement technieken toe om de stress van je team te verminderen. Denk hierbij aan het inlassen van korte breaks, benadruk het belang van een gestructureerde planning en stimuleer zelfstandigheid binnen je team.
Tedx lezingen over emotioneel intelligentie ontwikkelen
Wil je meer weten over hoe je jezelf of je team traint in emotionele intelligentie? Bekijk dan eens deze interessante Tedx filmpjes en luister aandachtig naar de tips & tricks van enkele inspirerende sprekers:
Laura Trice – In slechts drie minuten laat Laure Trice zien hoe je met 3 magische woorden (‘dank je wel’) relaties met anderen kan veranderen.
Julian Treasure – Volgens Julian hebben mensen tegenwoordig veel moeite om ‘écht’ te luisteren. In dit korte filmpje worden 5 manieren toegelicht hoe je je oren en hersenen inzet om bewuster te gaan luisteren.
Daniele Goleman – Waarom is het voor veel mensen zo lastig om medeleven te tonen aan anderen? Dit filmpje is echt een must-see!
De kracht van kwetsbaarheid – Brené Brown bestudeert menselijke verbindingen als het vermogen tot inleving, erbij horen en liefde. In een scherpe, grappige lezing op TEDxHouston deelt ze haar ervaringen en inzichten van haar persoonlijke zoektocht om zowel zichzelf als de mensheid te (leren) begrijpen. Een lezing om te delen!