Stressvrij werken: het fundamentele verschil tussen rusten en wachten
20 februari 2019 

Stressvrij werken: het fundamentele verschil tussen rusten en wachten

Stressvrij werken. Het is waar we met zijn allen zo hard naar op zoek zijn in onze door impulsen overspoelde wereld. Er is een simpele manier waarop je stressvrij kunt werken, gelukkiger kunt zijn op de werkvloer, en het meeste uit jezelf en uit je werkdag haalt.

Wees je bewust van het belang van rust

Rust is essentieel om goed te kunnen functioneren en stressvrij te werken. Onze spieren staan de hele dag strak gespannen van de stress.

We moeten files en NS storingen doorstaan om op tijd op kantoor te verschijnen, we moeten onze oneindige takenlijst afwerken, de kinderen ophalen, de was doen, het eten koken en ook nog eens voor onszelf zorgen. Je lijf staat heel de dag in ‘actiestand’. Deze actiestand, ofwel je (ortho)sympathische zenuwstelstel, produceert bepaalde hormonen die ervoor zorgen dat je snel kunt ‘vechten of vluchten’.

Dit is handig als er een beer achter je aan zit. Maar helaas staat dit systeem bij de meeste mensen ook aan als ze achter de computer zitten of wanneer ze even niets te doen hebben en moeten wachten op iets. Als je lijf een lange periode in deze actiestand staat, als je een lange tijd veel stress hebt, raak je uitgeput. Je loopt het risico op een burn-out.

Hoe voorkom je dat? Door te leren je parasympatische zenuwstelsel in te schakelen, waardoor je lichaam en je geest in ruststand komen, zich kunnen herstellen en je stressvrij kunt werken.

Het verschil tussen wachten en rusten

Wat doe jij in je pauze? Wat doe je als je wacht op je kinderen wanneer je ze van school haalt?

Verveel je je? Leid je jezelf af door mailtjes te beantwoorden op je telefoon? Hoe vind je het om te moeten wachten? Word je er rustig van of juist niet?

Vandaag coachte ik vanuit mijn praktijk By Lizet een groep vrouwelijke professionals aan de hand van bepaalde boksoefeningen. Ze moesten 100 harde stoten geven, een rondje hardlopen en daarna wachten totdat hun hartslag weer omlaag ging. Ik kijk dan wat ze op dit moment doen: wachten ze ongeduldig totdat ze weer mogen / moeten gaan rennen? Of kiezen ze ervoor om echt op adem te komen, om echt in het moment te zijn en hun volledige aandacht aan hun adem te geven?

Een van mijn klanten wiebelde onrustig heen en weer, ze keek onrustig om zich heen en zat met haar vingers te friemelen. Het was duidelijk dat ze zich nog steeds gejaagd en gestrest voelde. Terwijl het eigenlijk hét moment was waarin ze echt rust had kunnen pakken.

Er is namelijk een fundamenteel verschil tussen wachten en rusten. Ook al doet het lichaam in principe niets actiefs op het moment van het wachten, het betekent niet per se dat het ook tot rust komt.

Als je aan het wachten bent, maar je bent met je hoofd nog steeds bezig met dingen uit het verleden of de toekomst, je maakt je druk of je voelt je gestrest, dan is ook je lijf nog steeds gespannen. Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen de helft van de tijd dat ze iets aan het doen zijn, aan iets anders denken. Dit leidt tot negatieve emoties, zoals stress. Aandacht geven aan wat je aan het doen bent op het moment blijkt een fundamentele vaardigheid (Killingsworth & Gilbert, 2010).

Ook al ben je aan het wachten op iets, leer dan hoe je in het huidige moment kunt zijn.

Een oefening die je zelfs in je pauze kunt doen

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen, door middel van mindfulness en meditatie technieken.

Probeer bijvoorbeeld deze volgende ademhalingsoefening uit.

  1. Ga op een kussen zitten of op een stoel, in kleermakerszit of met je benen uitgestrekt.
  2. Zorg dat je nergens pijn hebt en dat je rug recht is en niet tegen de leuning leunt.
  3. Leg je handen in je schoot of op je benen.
  4. Sluit je ogen.
  5. Ontspan je gezicht, ontspan je voorhoofd, ontspan je wenkbrauwen en laat je onderkaak iets wegvallen van je bovenkaak.
  6. Voel het op en neer bewegen van je bovenlichaam op het ritme van je ademhaling.
  7. Breng je aandacht naar de beweging van je buik. Voel hoe hij opblaast wanneer je inademt en weer leegloopt wanneer je uitademt.
  8. Probeer bij deze beweging te blijven. Het maakt niet uit als je door een gedachte wordt meegenomen, dat is heel normaal. Breng je aandacht gewoon weer terug zodra je je daar bewust van wordt.
  9. Blijf dit 10 minuten doen.

Deze oefening kun je uiteindelijk ook met open ogen op elk moment van de dag doen, in je pauze, in de auto, in een vergadering etc.  Geef aandacht aan wat je aan het doen bent, precies op dat moment. Zo pak je rust. Zo leer je stressvrij te werken. Zo wordt je oprecht gelukkiger.

Heb je daar meer begeleiding bij nodig denk je? By Lizet helpt je om het beste uit jezelf te halen zodat je optimaal kunt functioneren op de werkvloer en in je privé leven. Neem contact op via mail@bylizet.nl of 06 – 23 52 10 06.

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

Dé 10 stappen naar meer zelfvertrouwen!

Download de complete gids met korte oefeningen waarmee je: 

  • lichaam en geest verbindt
  • meer balans in je leven creëert
  • rust in je hoofd krijgt
  • vandaag resultaten behaalt
50%
Je bent er bijna!
Waar mag ik het eboek heensturen?
Download Gratis