arrow_drop_up arrow_drop_down
10 januari 2020 

Coach jezelf en wordt sterker

Uiteraard kun je je professioneel laten coachen, maar voor een stuk kun je ook jezelf coachen. Daarvoor zijn wel enkele stevige fundamenten vereist. Welke dat zijn? Wel, ik zet alvast de belangrijkste even op een rijtje!

De fundering van zelfcoaching

Wil je jezelf sterker maken, coachen en groeien, dan zijn wel een aantal zaken vereist. In principe kan iedereen het, maar het kan wat training vergen. Volg je het onderstaande stappenplan, dan ben je alvast goed op weg. Zelfcoaching kan soms zwaar zijn, maar geef niet op en houd vol. Je plukt er al snel de vruchten van, gaat beter gronden en komt weer tot de essentie van jezelf. Je ontwikkelt steeds meer zelfcompassie. Het is de inspanningen en de soms harde zelfreflectie meer dan waard.

1. De basis van zelfcoaching: zelfbewustzijn

Eerst en vooral moet je aan de slag gaan met je zelfbewustzijn. Breng jezelf objectief en eerlijk in kaart. Je sterke punten en zwaktes moeten naar boven komen. Duik dieper in je gevoelens, vind uit waar je je passie haalt en zorg voor een scherp zelfbeeld. Enkel dan kun je op een succesvolle manier met jezelf aan de slag. Belangrijk daarbij is dat je je afzondert in stilte, enkel zo kun je je focussen. Neem ook nota’s, anders ontglippen je vast en zeker een heleboel dingen.

2. De basis van zelfcoaching: schrijven en stilte 

  • Schrijf je gedachten neer. Schrijven is goud, zo heb je immers iets om op terug te vallen. Wees eerlijk met jezelf en vertrouw het toe aan het papier
  • Mag ik nog eens het belang van stilte benadrukken. Enkel zo kun je diep nadenken en je focus behouden. Meditatie en mindfulness kunnen daar zeker hun steentje toe bijdragen.

“Mindfulness en meditatie kunnen voor de nodige stilte en focus zorgen”

3. De basis van zelfcoaching: start vandaag 

Ga dagelijks aan de slag met je doelstellingen. Stel jezelf elke dag de vraag wat je wil bereiken en hoe je dat gaat doen. Kies er elke dag de belangrijkste doelstelling uit en zorg dat je deze realiseert. Visualiseer je succes, bepaal een actieplan en werk naar je doel toe. Zorg dat je doelen ook SMART zijn. Specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden.

Durf jezelf tijdens je zelfcoaching ook in vraag te stellen en evalueer geregeld of je jezelf wel de juiste vragen stelt. Ga met deze vragen aan de slag. Het kan ook helpen om er anderen bij te betrekken. Dit kan voor extra motivatie zorgen.

Jezelf coachen: twee zaken om in het achterhoofd te houden 

  • Jij bepaalt je leven
    Klinkt niet echt bizar, toch? Wat ik bedoel is dat je zelf de touwtjes in handen zult moeten nemen. De wereld draait gewoon verder, ook zonder jou. Jij bepaalt zelf hoe je je voelt en hoe je in de wereld staat, daar gaat de buitenwereld niets aan veranderen. Erken jezelf, waardeer jezelf en vat de koe bij de horens. Enkel jij bepaalt het beeld van jezelf.
  • Je bent niet je gedachten
    Duizenden gedachten schieten dagelijks door je hoofd, maar onthoud: jij bent niet je gedachten. Leer je gedachten los te laten en actief te denken aan dingen die je wil bereiken. Klinkt eenvoudig, is het niet!

“Laat je gedachten en anderen niet je leven bepalen”

In 4 stappen jezelf coachen

Jezelf coachen kan iedereen. Het vergt volharding, inzicht en doorzettingsvermogen, maar dat is niet onmogelijk. Hieronder zet ik alvast 4 essentiële stappen op een rijtje die nodig zijn om jezelf te coachen. Ga ermee aan de slag!

Stap 1 l Evalueer jezelf

Houd jezelf objectief en eerlijk voor de spiegel. Breng je sterktes en zwaktes in kaart. Waar zitten je valkuilen? Waar ben je goed in en ga zo maar door. Zonder zelfbeeld, geen zelfcoaching.

Stap 2 l Stel doelen

Nu je jezelf in kaart hebt is de vraag: wat wil je ermee bereiken? Beantwoord de volgende drie vragen:

  • Wat doe je graag?
  • Waar ben je gepassioneerd over?
  • Wat doe je echt niet graag?

Eens je deze in kaart hebt, kun je je doelen bepalen. Maak ze SMART en ga ermee aan de slag.

Stap 3 l Meet je vooruitgang

Tijd om te schrijven. Meet je vooruitgang en schrijf deze neer. Zorg dat je in kleine stapjes vooruitgang maakt.

Stap 4 l Evalueer je resultaten en pas indien nodig je aanpak aan

Stel je aanpak geregeld in vraag en stuur bij indien nodig. Houd één ding in het achterhoofd: het is je mindset die zal bepalen of je slaagt of niet. Bekijk alles positief en ban negatieve gedachten. Laat anderen weten wat je wil verwachten, dit zorgt voor bijkomende motivatie.

“Je mindset bepaalt of je slaagt of niet”

Positieve affirmaties kunnen helpen

Soms kan het best moeilijk zijn om vol te houden en aan jezelf te werken. Een aantal positieve affirmaties kunnen dan helpen om door te zetten. Schrijf ze ergens neer, zet ze op een muur of draag ze bij je. Ik geef je er alvast 5 bijzonder sterke mee:

  • Ik slaag omwille van mijn keuzes, niet door geluk.
  • Zelf als ik alles verlies, dan willen heel wat mensen me helpen.
  • Ik kan het leven aan op dit moment, en dat is alles wat ik moet kunnen.
  • Ik heb het één keer gekund, dus kan ik het keer na keer.
  • Ik zal altijd meer dan genoeg hebben.

Kun je wat hulp gebruiken?

Kun je wat hulp gebruiken bij het coachen? Met plezier help ik je op weg, geef ik je de nodige tips en gaan we samen aan de slag. Geef me gerust een seintje zodat we ons plan van aanpak verder kunnen bespreken.

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies