arrow_drop_up arrow_drop_down
16 april 2020 

Omgaan met angst

Omgaan met angst? Hoe doen we dat? Angst we worden allemaal wel eens mee geconfronteerd. Zeker in deze bizarre (corona)tijden worden heel wat mensen gegrepen door angstgevoelens. Dat is niet abnormaal. Bovendien kun je er ook wat aan doen. In dit artikel duiken we dieper in de materie. Wat is angst, waarom ben je angstig en hoe geraak je van dat akelige gevoel vanaf? Je leest het allemaal in dit artikel.

Wat is angst?

Angst helpt je te reageren op gevaar en zeker in de oertijd was deze emotie simpelweg nodig om te overleven. Je lichaam reageert, je zintuigen staan op scherp en je hart gaat sneller kloppen. Kortom, je bent in overlevingsmodus. Het woord angst kennen we uiteraard allemaal. En angst is een volstrekt normale emotie. Heel wat mensen hebben geregeld last van angst, je bent dus zeker niet alleen. Vaak duurt pure angst niet lang, al kan het gevoel stevig nazinderen. In essentie is angst dus een gezonde reactie op gevaar. Alleen kan je ook in extremen vervallen en dan wordt het lastig.

Wanneer wordt angst ongezond?

Angstklachten of angststoornissen zijn uiteraard wel problematisch. Heb je hier last van dan ervaar je ook angstgevoelens wanneer daar geen enkele aanleiding toe is. Zo kun je in paniek raken van kleine ruimtes, wanneer je een presentatie moet geven of continu liggen piekeren. Je krijgt er stress van, kunt niet ‘normaal’ meer functioneren en en het tast je levenskwaliteit aan. Op den duur word je de slaaf van je angst. De gevolgen van angststoornissen kunnen stevig zijn. Je komt niet meer onder de mensen, vereenzaamt of sommige mensen raken aan de drank. Bovendien kunnen er lichamelijke klachten de kop op steken.  Angst mag dus nooit je leven gaan bepalen en beheersen want voor je het weet zit je met een angststoornis. Het goede nieuws? Je kunt met angst leren omgaan!

Welke impact heeft angst op jou?

Voor we naar de oplossingen gaan, bekijken we nog even de impact van angst op je lichaam. De invloed van angst kan enorm en veelomvattend zijn, terwijl je de oorzaak soms zelf niet beseft of aan angstgevoelens koppelt. Angst gaat vaak gepaard met lichamelijke klachten, maar ook geestelijk kan angst er stevig inhakken. Iedereen kan angststoornissen krijgen, maar uit onderzoek blijken vrouwen van middelbare leeftijd het meest vatbaar voor deze stoornis. Vast staat dat ook stress zeker kan bijdragen aan angststoornissen. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

De ademhaling, de hersenen, het immuunsysteem, de spijsvertering en zelfs de hart- en bloedvaten. Angst kan vernietigend werken op je lichaam. De aandoeningen die terug te brengen zijn tot angst zijn enorm. Een grote hoeveelheid angst kan zorgen voor slapeloosheid, spierspanning, een slechte spijsvertering, hoofdpijn en depressie.

Wat doet angst met je brein en lichaam?

Bij angst wordt je brein aangevallen door stresshormonen. Deze brengen dan weer negatieve gevoelens met zich mee. De amygdala, de controlekamer van je hersenen gaat in overdrive, waardoor je emotioneel van je sokken wordt geblazen. Je alarmsysteem treedt in werking en dat krijg je moeilijk afgezet.

De voornaamste lichamelijke klachten door angst

  • Ademhalingsproblemen: angst kan ook op je ademhaling slagen. Je kunt er kortademig van worden.
  • Verhoogde bloeddruk en hartslag
  • Spieren worden aangespannen, hierdoor kunnen allerlei lichamelijke ongemakken ontstaan
  • Concentratiestoornissen: angst zorgt ervoor dat je je nog amper kunt concentreren. De negatieve gevoelens overheersen.
  • Paniekaanvallen: hoofdpijn, het super warm hebben.
  • Depressie: veelvuldige angst kan zelfs tot depressie leiden. Je hebt nog in weinig zin en je verliest je interesse in ontspanning.
  • Hoofdpijn: constante angst kan voor stevige hoofdpijn zorgen.
  • Geïrriteerd raken: van angst krijg je een kort lontje. Je bent kortaf en snel geïrriteerd.
  • Hartklopping: een snellere hartslag of zelfs hartklachten, het kan voortkomen uit angst.
  • Extreme vermoeidheid: omdat je van angst moeilijk kunt slapen word je extreem vermoeid.
  • Verlies van libido: je kunt er je seksuele appetijt van verliezen.
  • Spierpijn

Hoe krijg je een angstaanval snel onder controle?

Bevangen door angst? Een paniekaanval? Kalmeer en probeer met de onderstaande technieken controle te krijgen over je angst.

  • Stel je eigen gedachten in vraag

    Negatieve gedachten kunnen resulteren in angst. Maar kloppen die gedachten wel? Stel ze in vraag en probeer zo terug controle te krijgen over jezelf.

  • Adem

    Je concentreren op je ademhaling kan helpen. Adem diep in en uit in een bepaald ritme gedurende een minuut of vijf. Als het goed is, kalmeer je op deze manier.

  • Omgeving

    Concentreer je op jouw omgeving. Wat zie je, wat hoor je, wat reuk je of wat kun aanraken en voelen.

  • Yoga

    Yoga kan ontzettend rustgevend werken. Maar ook een wandeling kan al verlichting brengen.

Omgaan met angst op lange termijn?

Angst verdwijnt meestal niet vanzelf, nee, je moet ermee aan de slag. Hoe je dat doet? Wel, daar zijn verschillende methodes voor. Vaak is een combinatie van therapie, meditatie het meest succesvol. Uiteraard kan de trigger van je angst weghalen, ook een oplossing zijn.

Weet je niet waar beginnen dan is het opzoeken van een coach alvast een belangrijke eerste stap. Zij/hij zal je waarschijnlijk ook de volgende methodes meegeven:

  • Identificeer de triggers die je angst uitlokken en pak ze aan

    Samen met je coach kun je de triggers van je angst zoeken. Breng in kaart wat je angst uitlokt en hoe je daarop reageert. Dit kan roken, drinken of iets anders zijn. Eens je op je trigger(s) botst is het logisch dat je deze gaat mijden. Kan je echt moeilijk om met stress bijvoorbeeld, dan is het verstandig om deze situaties doelbewust uit de weg te gaan. Enkele vaak voorkomende triggers zijn alvast: stress op het werk, vliegen, hoogtes, drugsgebruik, medicatie, chronische pijn, …

  • Mediteren

    Regelmatig mediteren helpt om je angsten onder controle te krijgen en te overwinnen. Als mediteren in de beginfase te moeilijk is, kan yoga eventueel een alternatief vormen.

  • Let op je voeding

    Gezonde voeding en bijkomende supplementen kunnen op lange termijn zeker een meerwaarde betekenen. Groene thee, valeriaan, pure chocolade en Omega-3, het zijn stuk voor stuk zaken die een positieve bijwerking zouden hebben. Het spreekt voor zich dat het even duurt vooraleer je hier de resultaten van ziet.

  • Een gezond lichaam en een gezonde geest

    Regelmatig bewegen, genoeg slapen, gebalanceerde voeding en contact met anderen. Ze dragen stuk voor stuk bij aan het onder controle houden van angstgevoelens.

  • Medicatie

    Lukt het echt niet zonder, zoek dan een dokter op die je kan helpen met medicatie.

 

Samen angst aanpakken?

Wens je je angst te lijf te gaan? Dat doen we samen. Als coach heb ik al heel wat mensen van hun angsten afgeholpen. Ook jij kunt je angst onder controle krijgen en ermee leren omgaan. Maak een afspraak en we bekijken samen een plan van aanpak!

 

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Lieze
Door

Lieze

op 25 April 2020

Bedankt voor dit handige artikel. Ik ken verschillende mensen die last hebben van paniekaanvallen zowel persoonlijk als professioneel. Ik had altijd het gevoel dat ik niets kon doen of niet kon helpen - maar nu weet ik er alleszins wat meer over! De oefeningen aan het eind van de blog kunnen in de toekomst zelfs nog goed van pas komen!

Lizet
Door

Lizet

op 28 April 2020

Ha Lieze, geef de oefeningen inderdaad vooral door aan degenen die last hebben van angst of een paniekaanval. Wie weet kunnen we ze op die manier een stapje verder helpen. Groet, Lizet

Reactie plaatsen

ByLizet gebruikt cookies