Iedereen is mens en heeft gevoelens en emoties. Het vraagt veerkracht, moed en onderlinge samenwerking om meer vertrouwen te creëren binnen een organisatie. Want hoe wordt een organisatie menselijker? Wat zeggen ondernemers en professionals als je hen vraagt naar bijzondere ervaringen omtrent emotionele intelligentie (EQ) op de werkvloer?
Hieronder tref je 8 prachtige voorbeelden van leiders, managers en consultants die antwoord geven op deze vragen. Dus heb je geen idee wat een EQ is of hoe je dit binnen een organisatie aanpakt, lees dan vooral verder!
“To become a leader, you must become a human being first." - Confucius
Emotionele intelligentie in de praktijk - 8 praktische voorbeelden
1. Klachten worden serieus genomen
Stel dat een klant een dienst bij jou heeft afgenomen en vervolgens een klacht in dient. De manager neemt dan de verantwoordelijkheid om dit gesprek aan te gaan. In dit gesprek is het belangrijk dat er oog en een luisterend oor is voor de klachten van de klant. Oprechte interesse naar de ervaring van de klant is heel belangrijk (lees het artikel wat is echt luisteren). Een klant voelt zich hierdoor gehoord en serieus genomen en zal hierdoor tijdens het gesprek rustiger worden.
Bedenk dat de meeste bedrijven en ondernemers een goede service willen leveren en geen ‘bagger’ willen verkopen. Ze staan achter hun product, maar soms gaan dingen nu eenmaal mis. Het hangt af van de EQ van de klantenservice en de managers om hoe ze met klachten om kunnen gaan.
2. Verantwoordelijkheid nemen over fouten
Geen succes zonder falen. Er kunnen fouten worden gemaakt. In dit proces kunnen mensen teleurgesteld worden, terwijl dat niet de bedoeling was.
In een organisatie waar directie en managers in staat zijn om fouten in te zien en hiervoor welgemeende excuses te maken, creëert dit een sfeer met meer vertrouwen en compassie. Medewerkers voelen dat er fouten gemaakt mogen worden. Niet alleen door managers, maar ook door de medewerkers zelf.
“Het was prettig dat mijn manager haar fout toegaf. Dit betekende voor mij dat hij daadwerkelijk had geluisterd.”
3. Medewerkers mogen mens zijn
Stel dat een medewerker overstuur is door een thuissituatie of door een vervelende situatie op werk. Binnen de organisatie is het vanzelfsprekend dat er oog is voor medewerkers die onrust ervaren en dat hiernaar geluisterd wordt.
“Mijn dochter was al maanden ziek en zou binnenkort overlijden. Het was een zegen voor mij dat ik ruimte kreeg tijdens werktijd om verdriet te uiten, maar dat ze mij ook aanmoedigen om onderdeel van het team te blijven.”
4. Een vergadering zonder haantjesgedrag
Een vergadering is voor alle aanwezige medewerkers. Het is van belang dat niet alleen de extraverte medewerkers en ‘haantjes’ aan het woord zijn. De voorzitter (met hoog EQ) begeleidt de vergadering zodanig dat iedereen aan het woord komt.
In een vergadering komen mensen samen en waar mensen samen komen spelen gevoelens en emoties een rol. Dat is een feit. Is er sprake van hoge emotionele intelligentie? Dan is er oog voor elkaar en respect.
5. Vertrouwen in plaats van controle
Controle viert hoogtij wanneer er geen vertrouwen is. In een liefdesrelatie waar weinig vertrouwen is, hebben partners de neiging om elkaar te controleren. Op werkgebied is dit precies hetzelfde. Als werkprocessen zodanig zijn ingericht dat alles wordt gecontroleerd, kunnen medewerkers moeite hebben met initiatief te tonen en vermindert hun productiviteit. Ze zijn bang dat iets wordt afgekeurd.
“Mijn eerste functie was binnen een apotheek en de eigenaar wilde elke dag alle medicatie-uitleen controleren. Hij werkte gerust door tot 2.00 in de nacht zodat alles gecontroleerd was. Het maakte mij elke dag zenuwachtig om fouten te maken.”
6. Een luisterend oor
Ook al ben je directeur, manager of medewerker, ook jij hebt behoefte gehoord te worden over jouw plannen, ideeën en onzekerheden. In een organisatie waar emotionele intelligentie hoog in het vaandel staat, is er tijd voor ambitie, presteren en ook voor een luisterend oor.
Vaak geven medewerkers meer prioriteit aan to-do lijstjes, vergaderingen en mailtjes. Het voelt voor hen vaak alsof er een continue druk opstaat. De lat en ambities liggen hoog. Alleen op die manier is voor het menselijke gevoel weinig ruimte.
7. Moeilijke gesprekken voeren
Het is belangrijk om moeilijke gesprekken aan te gaan met klanten, medewerkers of directie. De meeste professionals gaan moeilijke gesprekken uit de weg.
Medewerkers vinden bijvoorbeeld het lastig om aan te geven dat hun work load te groot is, ze het gevoel hebben niet op hun plek te zijn of durven geen loonsverhoging te vragen. Managers vinden het vaak lastig om medewerker te wijzen op het naleven van afspraken, op gemaakte fouten of aan te geven dat het financieel niet goed gaat met de organisatie. (Ben jij iemand die liever moeilijke gesprekke uit de weg gaat, lees dan het bericht over conflictvermijdend gedrag).
Binnen een organisatie met hoog emotionele intelligente leiders worden de moeilijke gesprekken wél gevoerd. Het wordt niet uitgesteld, er wordt niet over geroddeld op de wandelgangen, leiders nemen hun verantwoordelijkheid en delen informatie.
Het was niet leuk om te horen dat onze organisatie financiële problemen had, maar het voelde wel vertrouwend dat de directie met het bedrijf deelde. Het werd geen gissen en op deze manier ben ik geneigd harder te werken.
8. Geen roddel
Iedere relatie is gebouwd op vertrouwen, integriteit en geloofwaardigheid. Een werkrelatie zonder vertrouwen betekent vaak geroddel. Dit kan betekenen dat medewerkers zich niet langer fijn of veilig voelen. De prestatie van de medewerkers gaat achteruit, en hun creativiteit neemt af. Hierom is het belangrijk om open en eerlijk naar elkaar te zijn en moeilijke gesprekken aan te gaan.
10 Tips hoe je emotionele intelligentie in de praktijk brengt.
1. Onderzoek je eigen emoties (neem tijd hiervoor)
2. Word vrienden met je emoties en gevoelens (druk ze niet langer weg)
3. Vertrouw op jezelf
4. Word je bewust van je body en mind connectie (emoties worden gevoeld in het lichaam)
5. Vergroot je zelfbewustzijn
6. Doe een test over emotionele intelligentie
7. Huur een coach in om leiderschap te nemen over jouw emoties
8. Schrijf je in voor een communicatietraining
9. Spreek met je collega’s of vrienden over kwetsbaarheid en de moed om te zeggen wat je werkelijk vindt en voelt
10. Word een 'high performance luisteraar' naar jezelf en anderen (lees hier alle tips om beter te leren luisteren)
4 waardevolle video’s over emotionele intelligentie in de praktijk
1. Emotionele intelligentie – de sleutel tot succes
Ontdek hoe je kunt profiteren van een hoog EQ en hoe dit kan leiden tot meer succes en authenticiteit in jouw leven.
2. Je bent niet overgeleverd aan je emoties – je brein creëert deze
Lisa Feldman is een wetenschapper en heeft de laatste 25 jaar menselijke gezichten en emoties bestudeerd. Ze heeft honderden hersenscans gemaakt over hoe mensen reageren op emoties. Ze vertelt over haar onderzoek en hoe het brein voorspellingen doet over wat je 'denkt' te voelen. Volgens Lisa mogen verantwoordelijkheid nemen over onze eigen emoties.
3. Zes stappen hoe jij je EQ kan verhogen
Als kind had ze geen idee hoe ze met emoties moest dealen. Ze had geen idee hoe ze met eenzaamheid en verdriet kon omgaan. Na een burn-out waarin veel emoties omhoog kwamen, ging ze aandacht besteden aan haar emoties en ontwikkelde een zes stappenplan.
- Accepteer je emoties
- Analyseer je emoties (en schrijf er over)
- Accepteer en zie emoties als signalen die je verder helpen
- Reflecteer op je emoties
- Ontdek je persoonlijke stijl hoe je met emoties omgaat
- Ontdek hoe je omgaat met emoties van anderen
4. Waarom hebben we niet meer zelfcompassie?
Daniel Goleman is de schrijver van het boek ‘Emotionele Intelligentie’ en verdiept zich al jaren in onze gevoelens en emoties. In deze video vertelt hij meer waarom zelfcompassie lastig is en welke obstakels er zijn om meer zelfcompassie te tonen.
“We zijn vaak in onszelf gekeerd, we worden in beslag genomen door onze zorgen, to-do lijsten en we merken de gemoedtoestand van onszelf en anderen niet echt op.”