Nummer 1 kwaliteit persoonlijk leiderschap: tijd voor jezelf
01 maart 2022 

Nummer 1 kwaliteit persoonlijk leiderschap: tijd voor jezelf

Persoonlijk leiderschap over jouw eigen leven. Dat klinkt geweldig, maar hoe doe je dat? 

Het internet staat namelijk vol met talloze kwaliteiten die je kunt ontwikkelen. Ga je voor integriteit, empathie, veerkracht, visie, positiviteit of invloed? Is er een kwaliteit van persoonlijk leiderschap die alle professionals zouden moeten hebben?

Ondernemers, managers en ambitieuze professionals: we zijn allemaal druk. We zijn continu bereikbaar zijn, hebben een hoge prestatiedrang en willen alles uit het leven halen. De to-do lijsten zijn eindeloos lang en agenda’s staan bomvol. Met zoveel bezige bijen is het niet gek dat boeken als Getting Things Done en De 4-urige Werkweek verkooprecords breken. Deze helpen ons om onze tijd nog efficiënter in te delen.

Tegelijkertijd is er ook een enorme behoefte aan rust.

In onze samenleving is productiviteit de norm. Dat maakt ons gejaagd, dwingt ons altijd bereikbaar te moeten zijn en maakt ons bang om de boot te missen.

Het is daarom hoog tijd voor….…. jezelf!
Tijd om te ontspannen.
Tijd om te reflecteren.
Tijd om je emoties ruimte te geven.
Tijd om je lichaam rust te geven.
Tijd om je zenuwstelsel te laten rusten.
Tijd om op adem te komen.

Je wordt  geboren en je gaat dood; de tijd die er tussen ligt is jouw tijd.

Dat is de nummer 1 kwaliteit voor succesvol persoonlijk leiderschap: tijd voor jezelf nemen.

Waarom? Omdat tijd en rust voor jezelf het beste medicijn tegen stress is. Als je regelmatig rust neemt, worden neuronen verstevigd en kan je brein beter informatie opslaan. Je productiviteit en creativiteit nemen toe. Ook krijg je er meer energie, scherpte en een beter humeur van (iets waar de mensen in je omgeving van meeprofiteren!).

 Breng iedere dag enige tijd alleen door.  - Dalai Lama

 Tijd voor jezelf betekent je aandacht naar binnen richten in plaats van gefocust te zijn op wat er om je heen gebeurt.

Waarom is het lastig om tijd voor jezelf te nemen?

Succesvolle ondernemers en ambitieuze professionals die door mij gecoacht worden, willen graag meer rust ervaren. Tijd voor zichzelf nemen vinden ze vaak een lastige stap om te zetten. Hoe kan dat?

Je bent slim, ambitieus en veerkrachtig, maar iets ‘simpels’ als persoonlijke momenten inplannen vind je moeilijk? De meeste coachees vinden tijd voor zichzelf nemen lastig, omdat...

 1. In rust ervaar je onrust
 2. In rust pieker je meer
 3. In rust heb je het gevoel tekort te schieten als partner, vriend, ouder, enz.
 4. In rust wordt je geconfronteerd met oncomfortabele emoties

In mijn praktijk had ik afgelopen week een succesvol manager. Hij was ambitieus en had het naar haar zin op het werk. Hij werkte dagelijks tot minstens 18.00 uur, kwam thuis, at met de kinderen en kon het dan niet laten om later op de avond nog wat e-mailtjes te beantwoorden. Hij wilde graag op de hoogte blijven.



Na de coaching probeerde hij twee weken meer tijd voor zichzelf te nemen. Daarna kwam hij terug en zei: “wat een ramp zeg, die tijd voor mezelf! Ik voel me juist onrustiger en verdrietig, geïrriteerd en machteloos.’ Ik antwoordde hem: “heel goed!” Dit is namelijk wat ik vaak van klanten te horen krijg als ze net begonnen zijn hun rust te pakken. Ik herinner ze eraan dat het heel normaal is om je in deze eerste fase ongemakkelijk te voelen.

Effectieve tips om persoonlijk leiderschap te nemen over je eigen tijd 

1. Sluit je werkdag af met een krachtige zin

Dit is een heel simpele tip die weinig tijd kost. Je geeft je brein en lichaam een duidelijk sein dat de werkdag is afgelopen. Spreek aan het eind van elke werkdag hardop een zin uit waarmee je een punt zet achter de werkzaamheden. Dat kan zo eenvoudig zijn als: “mijn werkdag is nu afgelopen.” Kies iets wat bij jou past.

Als blijkt dat je na het uitspreken van deze zin toch nog de neiging hebt om een collega te bellen, of de inbox van het werk te openen, dan herinneren jouw brein en lichaam zich vanzelf dat je de dag al als afgelopen hebt verklaard.

Simpel, maar erg effectief.

2. Doe één ding tegelijk

Ons brein werkt het beste als er geen afleiding is. Multitasken is tegenwoordig heel normaal, alleen verstoort het je productiviteit, rust en humeur. Als je één taak tegelijk uitvoert, betekent het dat je meer in het moment leeft en bezig bent. Het zorgt er ook voor dat je dingen met meer aandacht en toewijding doet.

Multitasken is een verslaving waar je eerst van zult moeten afkicken. Begin daarom voorzichtig en zet kleine stapjes waarmee je je makkelijker op één ding kunt focussen: zet je telefoon en e-mail notificaties uit en richt je voor 25 minuten volledig op één taak.

Tijdens het schrijven van dit artikel stond mijn telefoon uit en negeerde ik mijn e-mail.

Leestip: Cal Newport, Deep Work: Rules for Focussed Success in a Distracted World

3. Plan je tijd

Persoonlijk leiderschap betekent dat je tijd voor jezelf inplant. Het is niet alleen maar hopen dat je die ene keer in de week even een kwartiertje rust kunt houden. En die 30 seconden lopen van kantoor naar je auto telt niet :-)
Neem leiderschap over jouw tijd en zet de rustmomenten in je agenda.

4. Mediteer

Als je mediteert, dan komen lichaam en geest tot rust. Je hoeft niet minstens 30 minuten in een lotushouding te zitten. Mediteren kan op veel verschillende manieren en duurt net zo lang, of kort, als je zelf wilt.

Zoek een manier van mediteren die bij jou past. Het hoeft niet op een kussentje met kaarsen aan en zweverige muziek op de achtergrond. Een aantal alternatieve mogelijkheden zijn:

 - een ademhalingsoefening van twee minuten vóór een belangrijke vergadering of presentatie
 - een kwartiertje mindful wandelen tijdens de lunchpauze
 - acht minuten mediteren aan het eind van de dag om frustratie los te laten
 - een bodyscan van 30 minuten om alle spieren los te maken

Leg de lat niet te hoog, maar hoe het leuk en laagdrempelig voor jezelf. Het is namelijk belangrijk dat je mediteert op een manier die voor jou is vol te houden op de lange termijn.

Mensen die denken dat tijd geld is, merken meestal op hun sterfbed dat hun tijd op is maar hun geld nog niet.  - Alexander Pola.

Wil jij deze belangrijkste kwaliteit van persoonlijk leiderschap voor jezelf ontwikkelen?

Ben jij ook een professional die op zoek is naar rust, maar niet goed weet hoe je tijd voor jezelf neemt? Ik begeleid mensen als jij naar meer balans in hun hoofd en lijf. Je bent dus van harte welkom! Op de pagina Coach Rotterdam vind je de verschillende coachingstrajecten die ik momenteel aanbied.


Andere artikelen over persoonlijk leiderschap

1. Negen boeken over persoonlijk leiderschap die je gelezen moet hebben.

2. Onmisbare leiderschapskwaliteiten voor een effectieve leiders en ondernemers. 

3. Het ontwikkelen van jouw leiderschapsvaardigheden: hoe doe je dat?

Over de schrijver
ByLizet is dè coach die particulieren, professionals en organisaties naar een hoger niveau tilt. Laat jouw echte ik stralen met deze no-nonsense coaching en teambuilding, gericht op lichaam en geest. Hier ga je doen, voelen en ervaren en niet alleen urenlang praten. Ga de confrontatie aan met twijfels, angsten en weggestopte emoties … en overwin ze voor eens en altijd!
Reactie plaatsen

Dé 10 stappen naar meer zelfvertrouwen!

Download de complete gids met korte oefeningen waarmee je: 

  • lichaam en geest verbindt
  • meer balans in je leven creëert
  • rust in je hoofd krijgt
  • vandaag resultaten behaalt
50%
Je bent er bijna!
Waar mag ik het eboek heensturen?
Download Gratis